A Polish adaptation of the Material Values Scale – Measurement properties of the full and short forms

Authors

  • Małgorzata Górnik-Durose Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.15678/PJOEP.2016.09.01

Keywords:

materialism, Material Values Scale (MVS)

Abstract

The Material Values Scale (MVS) developed by Richins and Dawson (1992) is the most frequently used worldwide measurement of materialism. Although it has also been used in Polish research for almost a quarter of a century, the measurement properties of its Polish adaptations have not been systematically examined thus far. This article fills the gap. It contains an analysis of the measurement properties of the Polish adaptation (MVS_PL), which was based on three raw data sets. The author examined the basic 15-item MVS and three short versions consisting respectively of nine, six, and three items. The results show that all versions of MVS_PL have at least acceptable psychometric properties, but the scales with nine and six items best fit the Polish data. The analysis confirms that MVS_PL is a good, reliable, and accurate tool that could be recommended to measure materialistic orientation in the Polish environment.

References

Belk, R.W. (1985). Materialism: Trait Aspects of Living in the Material World. Journal of Consumer Research, 12(3), 265–280. DOI: 10.1086/208515.

Dittmar, H., Bond, R., Hurst, M., Kasser, T. (2014). The Relationship between Materialism and Personal Well-being: A Meta-Analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 107(5), 879–924. DOI: 10.1037/a0037409.

Dittmar, H., Halliwell, E., Banerjee, R., Gardarsdóttir, R., Janković J. (red.) (2008). Consumer Culture, Identity and Well-being. The Search for the ‘Good Life’ and the ‘Body Perfect’. Hove–New York: Psychology Press.

Gąsiorowska, A. (2013). Skala Postaw Wobec Pieniędzy SPP. Konstrukcja i walidacja narzędzia pomiarowego. Psychologia Ekonomiczna, 3, 20–39.

Goldsmith, R.E., Flynn, L.R., Clark, R.A. (2011). Materialism and Brand Engagement as Shopping Motivation. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(4), 278–284. DOI: 10.1016/j.jretconser.2011.02.001.

Górnik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania. Między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Górnik-Durose, M. (2007). Ważność dóbr materialnych w kontekście indywidualnych wartości i orientacji społecznych. Kolokwia Psychologiczne, 16, 15–32.

Górnik-Durose, M. (2010). Kupowanie rzeczy, kupowanie doświadczeń – nowe tendencje w zachowaniach konsumentów. W: M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych (s. 209–234). Warszawa: Difin.

Graham, J.F. (1999). Materialism and Consumer Behavior: Toward a Clearer Understanding. Journal of Social Behavior and Personality, 14, 241–258.

Kasser, T., Ryan, R.M. (1993). A Dark Side of the American Dream: Correlates of Financial Success as a Central Life Aspiration. Journal of Personality and Social Psychology, 65(2), 410–422. DOI: 10.1037/0022- 3514.65.2.410.

Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lee, K., Ashton, M.C., Wiltshire, J., Bourdage, J.S., Visser, B.A., Gallucci, A. (2013). Sex, Power, and Money: Prediction from the Dark Triad and Honesty–Humility. European Journal of Personality, 27(2), 169–184. DOI: 10.1002/per.1860.

Nunnally, J., Bernstein, I. (1994). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill.

Richins, M. (1994). Special Possessions and the Expression of Material Values. Journal of Consumer Research, 21(3), 522–533. DOI: 10.1086/209415.

Richins, M. (2004). The Material Values Scale: Measurement Properties and Development of a Short Form. Journal of Consumer Research, 31(1), 209–219. DOI: 10.1086/383436.

Richins, M., Dawson, S. (1992). A Consumer Values Orientation for Materialism and Its Measurement: Scale Development and Validation. Journal of Consumer Research, 19(3), 303–316. DOI: 10.1086/209304.

Segev, S., Shoham, A., Gavish, Y. (2015). A Closer Look into the Materialism Construct: The Antecedents and Consequences of Materialism and Its Three Facets. Journal of Consumer Marketing, 32(2), 85–98. DOI: 10.1108/jcm-07-2014-1082.

Shrum, L.J., Wong, N., Arif, F., Chugani, S.K., Gunz A., Lowrey, T.M., Nairn, A., Pandelaere, M., Ross, S.M., Ruvio, A., Scott, K., Sundie, J. (2013). Reconceptualizing Materialism as Identity Goal Pursuits: Functions, Processes, and Consequences. Journal of Business Research, 66(8), 1179–1185. DOI: 10.1016/j.jbusres.2012.08.010.

Szawarska, M. (2016). Psychologiczne uwarunkowania koncentracji na pieniądzach. Niepublikowana rozprawa doktorska. Uniwersytet Warszawski.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy wobec pieniędzy. Pomiar – struktura – determinanty. Warszawa: Difin.

Wróblewska, J., Goszczyńska, M. (2010). Związki materializmu z dokonywaniem zakupów nieplanowanych. W: M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych (s. 235–256). Warszawa: Difin.

Zawadzka, A.M. (2006). Wartości osobiste tłumaczące orientację materialistyczną jednostki. Roczniki Psychologiczne, 9(2), 61–80.

Zawadzka, A.M. (2013). Aspiracje materialistyczne młodzieży w kontekście preferowanych wartości i dobrostanu. Czasopismo Psychologiczne, 19(1), 7–16.

Zawadzka, A.M., Duda, J. (2012). Zakupy, zadowolenie z życia i aspiracje życiowe, czyli jakie zakupy i komu mogą podwyższać zadowolenie z życia. W: M. Górnik-Durose, A.M. Zawadzka (red.), W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia (s. 133–158). Warszawa: Difin.

Downloads

Published

2016-12-22

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES