Wpływ wielkości źrenic i symetryczności twarzy na zaufanie w grze ekonomicznej
DOI:
https://doi.org/10.15678/PJOEP.2015.08.03Słowa kluczowe:
źrenice, symetria twarzy, zaufanie, gra ekonomiczna, atrakcyjnośćAbstrakt
Celem badania było sprawdzenie czy wielkość źrenic i symetryczność twarzy wpłyną na zaufanie mierzone wysokością kwot wysyłanych w grze ekonomicznej oraz na deklaracyjny poziom sympatii i zaufania wobec współgracza mierzony autorskim kwestionariuszem. Sto czterdzieści cztery kobiety wzięły udział w grze zaufanie, w której manipulowano wielkością źrenic i symetrycznością twarzy na zdjęciu mężczyzny. Wbrew przypuszczeniom, zarówno wielkość źrenic, jak i symetryczność twarzy nie wpłynęły na zaufanie mierzone kwotą wysyłaną w grze. Wykryto natomiast wpływ źrenic na wielkość deklarowanej sympatii i zaufania w kwestionariuszu – osoby w grupie z ekspozycją zdjęcia z powiększonymi źrenicami oceniały współgracza wyżej, niż osoby z grupy kontrolnej. W przypadku symetrii wyniki pokazały, że całkowicie symetryczna twarz (chimera) jest niżej oceniana na skali atrakcyjności, niż naturalna. Wykazano również pozytywne korelacje pomiędzy wysokością wysyłanej kwoty, a czasem potrzebnym na podjęcie tej decyzji i pomiędzy wysokością kwoty a ogólną oceną sympatii/zaufania oraz z oceną sympatii na jednym z czynników kwestionariusza.
Bibliografia
Bascandziev, I. i Harris, P. L. (2014). In beauty we trust: Children prefer information from more attractive informants. British Journal of Developmental Psychology, 32, 94–99.
Bull, R. i Shead, G. (1979). Pupil dilation, sex of stimulus, and age and sex of observer. Perceptual and Motor Skills, 49,27–30.
Buss, D., M. (2003) Ewolucja pożądania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Caryl, P. G., Bean, J. E., Smallwood, E. B., Barron, J. C., Tully, L. i Allerhand, M. (2009). Women’s preference for male pupil-size: Effects of conception risk, sociosexuality and relationship status. Personality and Individual Differences, 46(4), 503–508.
Danel, D., Pawłowski, P. (2009). Atrakcyjność a mechanizmy doboru płciowego i teoria sygnalizacji biologicznej. W: B. Pawłowski (red.), Biologia atrakcyjności człowieka (s. 13-45). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytety Warszawskiego.
Danel, D., Pawłowski, P. (2009). Biologiczne znaczenie
atrakcyjności twarzy. W: B. Pawłowski (red.), Biologia atrakcyjności człowieka (s. 166-199). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytety Warszawskiego.
Dion, K., Berscheid, E. i Walster, E. (1972). What is beautiful is good. Journal of Personality and Social Psychology, 24(3), 285–290.
Ebner, N. C., Riediger, M. i Lindenberger, U. (2009). Faces Collection. Strona internetowa: http://faces.mpib-berlin.mpg.de/album/escidoc:57488
Emery, N. J. (2000). The eyes have it: The neuroethology, function and evolution of social gaze. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 24, 581–604.
Farroni, T., Csibra, G., Simion, F. i Johnson, M. H. (2002). Eye contact detection in humans from birth. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 99(2), 9602–9605.
Faure, J. C., Rieffe, C. i Maltha, J. C. (2002). The influence of different facial components on facial aesthetics. European Journal of Orthodontics, 24, 1–7.
Hess, E. H. (1975). The role of pupil size in communication. Scientific American, 233, 110-119.
Hicks, R. a., Pellegrini, R. J. i Tomlinson, N. (1978). Attributions of Female College Students To Male Photographs As a Function of Attractiveness and Pupil Size. Perceptual and Motor Skills, 47(6), 1265–1266.
Houser, D., Schunk, D. i Winter, J. (2010). Distinguishing trust from risk: An anatomy of the investment game. Journal of Economic Behavior and Organization, 74(1-2), 72–81.
Johansson-Stenman, O., Mahmud, M. i Martinsson, P. (2013). Trust, trust games and stated trust: Evidence from rural Bangladesh. Journal of Economic Behavior and Organization, 95, 286–298.
Johnson, N. D. i Mislin, A. (2011). Trust games: A meta-analysis. Journal of Economic Psychology, 32(5), 865–889.
Jones, B. C., Little, a. C., Penton-Voak, I. S., Tiddeman, B. P., Burt, D. M. i Perrett, D. I. (2001). Facial symmetry and judgements of apparent health: Support for a “good genes” explanation of the attractiveness-symmetry relationship. Evolution and Human Behavior, 22, 417–429.
Kościński, K. (2008). Facial attractiveness: General patterns of facial preferences. Anthropological Review, 70, 45–79.
Kret, M. E., Tomonaga, M., & Matsuzawa, T. (2014). Chimpanzees and humans mimic pupil-size of conspecifics. PloS One, 9(8), e104886.
Langlois, J. H., Roggman, L. a., Casey, R. J., Ritter, J. M., Rieser - Danner, L. A. i Jenkins, V. Y. (1987). Infant preferences for attractive faces: Rudiments of a stereotype? Developmental Psychology, 23(3), 363–369.
Noor, F. i Evans, D. C. (2003). The effect of facial symmetry on perceptions of personality and attractiveness. Journal of Research in Personality, 37, 339–347.
Penton-Voak, I. S., Jones, B. C., Little, a C., Baker, S., Tiddeman, B., Burt, D. M. i Perrett, D. I. (2001). Symmetry, sexual dimorphism in facial proportions and male facial attractiveness. Proceedings. Biological Sciences / The Royal Society, 268(grudzień 2000), 1617–1623.
Rhodes, G., Roberts, J. i Simmons, L. (1999). Reflections on symmetry and attractiveness. Psychology Evolution and Gender. Strona internetowa: http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:Reflections+on+symmetry+and+attractiveness#0
Rhodes, G., Yoshikawa, S.,Clark A., Lee K., McKay R. i Akamatsu S.(2001). Attractiveness of facial averageness and symmetry in non-Western cultures: In search of biologically based standards of beauty.Perception30(5), 611 – 625
Rhodes, G., Yoshikawa, S., Palermo, R., Simmonst, L. W., Peters, M., Lee, K., Halberstadt, J. i Crawford, J. R. (2007). Perceived health contributes to the attractiveness of facial symmetry, averageness, and sexual dimorphism. Perception, 36, 1244–1252.
Simms, T. M. (1967). Pupillary response of male and female subjects to pupillary difference in male and female picture stimuli. Perception & Psychophysics, 2, 553–555.
Solomon, E. P., Berg, L. R. i Martin, D. W. (2001). Biology(s. 902 - 904). Pacific Grove: Brooks/Cole Thomson Learning.
Stass, J. i Willis, F. (1967). Eye contact, pupil dilation, and personal preference. Psychonomic Science, 7, 375–376.
Stirrat, M. i Perrett, D. I. (2010). Valid facial cues to cooperation and trust: male facial width and trustworthiness. Psychological Science : A Journal of the American Psychological Society / APS, 21, 349–354.
Tombs, S. i Silverman, I. (2004). Pupillometry - A sexual selection approach. Evolution and Human Behavior, 25, 221–228.
Wilson, R. K. i Eckel, C. C. (2006). Judging a Book by its Cover: Beauty and Expectations in the Trust Game. Political Research Quarterly, 59, 189–202.
Wiseman, R. i Watt, C. (2010). Judging a book by its cover: The unconscious influence of pupil size on consumer choice. Perception, 39, 1417–1419.
Zaatari, D., Palestis, B. G. i Trivers, R. (2009). Fluctuating asymmetry of responders affects offers in the ultimatum game oppositely according to attractiveness or need as perceived by proposers. Ethology, 115, 627–632.
Zaidel, D. W. i Deblieck, C. (2007). Attractiveness of natural faces compared to computer constructed perfectly symmetrical faces. The International Journal of Neuroscience, 117(December 2005), 423–431.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Zachowania w grach ekonomicznych. W: T. Zaleśkiewicz, Psychologia ekonomiczna (s. 393-401). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorstwo
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Zasady korzystania
Wydawca posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Artykuły udostępniane są na niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie o informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma). Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.