Polska adaptacja skali wartości materialnych (MVS) – właściwości psychometryczne wersji pełnej i wersji skróconych
DOI:
https://doi.org/10.15678/PJOEP.2016.09.01Słowa kluczowe:
materializm, skala wartości materialnych (MVS)Abstrakt
Skala wartości materialnych (MVS) opracowana przez Richins i Dawsona (1992) jest najczęściej stosowanym na świecie narzędziem do badania materializmu. Mimo że jest ona używana w Polsce od nieomal ćwierć wieku, jej polskie wersje nie doczekały się systematycznego opracowania psychometrycznego. Niniejszy artykuł wypełnia tę lukę. Przedstawiono w nim analizę właściwości psychometrycznych polskiej adaptacji skali (MVS_PL), opartą na trzech badaniach. Analiza dotyczy wartości psychometrycznej podstawowej wersji 15-itemowej oraz trzech wersji skróconych: 9-, 6- i 3-itemowej, opracowanych przez Richins (2004). Wyniki analiz wskazują na to, że wszystkie wersje mają co najmniej akceptowalne parametry psychometryczne, ale najlepiej dopasowane do polskich danych są wersje 9- i 6-itemowa. Przeprowadzone badania dowodzą, że MVS_PL jest narzędziem rzetelnie i trafnie mierzącym orientację na wartości materialne w polskich warunkach.
Bibliografia
Belk, R.W. (1985). Materialism: Trait Aspects of Living in the Material World. Journal of Consumer Research, 12(3), 265–280. DOI: 10.1086/208515.
Dittmar, H., Bond, R., Hurst, M., Kasser, T. (2014). The Relationship between Materialism and Personal Well-being: A Meta-Analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 107(5), 879–924. DOI: 10.1037/a0037409.
Dittmar, H., Halliwell, E., Banerjee, R., Gardarsdóttir, R., Janković J. (red.) (2008). Consumer Culture, Identity and Well-being. The Search for the ‘Good Life’ and the ‘Body Perfect’. Hove–New York: Psychology Press.
Gąsiorowska, A. (2013). Skala Postaw Wobec Pieniędzy SPP. Konstrukcja i walidacja narzędzia pomiarowego. Psychologia Ekonomiczna, 3, 20–39.
Goldsmith, R.E., Flynn, L.R., Clark, R.A. (2011). Materialism and Brand Engagement as Shopping Motivation. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(4), 278–284. DOI: 10.1016/j.jretconser.2011.02.001.
Górnik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania. Między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Górnik-Durose, M. (2007). Ważność dóbr materialnych w kontekście indywidualnych wartości i orientacji społecznych. Kolokwia Psychologiczne, 16, 15–32.
Górnik-Durose, M. (2010). Kupowanie rzeczy, kupowanie doświadczeń – nowe tendencje w zachowaniach konsumentów. W: M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych (s. 209–234). Warszawa: Difin.
Graham, J.F. (1999). Materialism and Consumer Behavior: Toward a Clearer Understanding. Journal of Social Behavior and Personality, 14, 241–258.
Kasser, T., Ryan, R.M. (1993). A Dark Side of the American Dream: Correlates of Financial Success as a Central Life Aspiration. Journal of Personality and Social Psychology, 65(2), 410–422. DOI: 10.1037/0022- 3514.65.2.410.
Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lee, K., Ashton, M.C., Wiltshire, J., Bourdage, J.S., Visser, B.A., Gallucci, A. (2013). Sex, Power, and Money: Prediction from the Dark Triad and Honesty–Humility. European Journal of Personality, 27(2), 169–184. DOI: 10.1002/per.1860.
Nunnally, J., Bernstein, I. (1994). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill.
Richins, M. (1994). Special Possessions and the Expression of Material Values. Journal of Consumer Research, 21(3), 522–533. DOI: 10.1086/209415.
Richins, M. (2004). The Material Values Scale: Measurement Properties and Development of a Short Form. Journal of Consumer Research, 31(1), 209–219. DOI: 10.1086/383436.
Richins, M., Dawson, S. (1992). A Consumer Values Orientation for Materialism and Its Measurement: Scale Development and Validation. Journal of Consumer Research, 19(3), 303–316. DOI: 10.1086/209304.
Segev, S., Shoham, A., Gavish, Y. (2015). A Closer Look into the Materialism Construct: The Antecedents and Consequences of Materialism and Its Three Facets. Journal of Consumer Marketing, 32(2), 85–98. DOI: 10.1108/jcm-07-2014-1082.
Shrum, L.J., Wong, N., Arif, F., Chugani, S.K., Gunz A., Lowrey, T.M., Nairn, A., Pandelaere, M., Ross, S.M., Ruvio, A., Scott, K., Sundie, J. (2013). Reconceptualizing Materialism as Identity Goal Pursuits: Functions, Processes, and Consequences. Journal of Business Research, 66(8), 1179–1185. DOI: 10.1016/j.jbusres.2012.08.010.
Szawarska, M. (2016). Psychologiczne uwarunkowania koncentracji na pieniądzach. Niepublikowana rozprawa doktorska. Uniwersytet Warszawski.
Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy wobec pieniędzy. Pomiar – struktura – determinanty. Warszawa: Difin.
Wróblewska, J., Goszczyńska, M. (2010). Związki materializmu z dokonywaniem zakupów nieplanowanych. W: M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych (s. 235–256). Warszawa: Difin.
Zawadzka, A.M. (2006). Wartości osobiste tłumaczące orientację materialistyczną jednostki. Roczniki Psychologiczne, 9(2), 61–80.
Zawadzka, A.M. (2013). Aspiracje materialistyczne młodzieży w kontekście preferowanych wartości i dobrostanu. Czasopismo Psychologiczne, 19(1), 7–16.
Zawadzka, A.M., Duda, J. (2012). Zakupy, zadowolenie z życia i aspiracje życiowe, czyli jakie zakupy i komu mogą podwyższać zadowolenie z życia. W: M. Górnik-Durose, A.M. Zawadzka (red.), W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia (s. 133–158). Warszawa: Difin.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorstwo
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Zasady korzystania
Wydawca posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Artykuły udostępniane są na niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie o informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma). Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.