Atrybucja przyczyn sukcesów przedsiębiorstw przez otoczenie zewnętrzne

Autor

  • Oleg Gorbaniuk Katedra Psychologii Eksperymentalnej Instytut Psychologii KUL
  • Dawid Gonerski Katedra Psychologii Eksperymentalnej Instytut Psychologii KUL

DOI:

https://doi.org/10.14659/PJOEP.2012.01.02

Abstrakt

Celem zrealizowanych badań eksperymentalnych było poznanie specyfiki przebiegu procesów atrybucji przyczynowej wyników działalności przedsiębiorstw, które są postrzegane przez otoczenie jako sukces. Próba liczyła 427 studentów w wieku od 19 do 27 lat, z czego 51,0% stanowiły kobiety, zaś 49,0% mężczyźni. Eksperyment przeprowadzono na przykładzie ośmiu przypadków skutecznego funkcjonowania przedsiębiorstw, opracowanych na podstawie analizy zawartości artykułów prasowych i telewizyjnych programów informacyjnych. 4-czynnikowa analiza wariancji wykazała, że typy informacji o wydarzeniu zaproponowane przez Kelley'a (powszechność, wybiórczość, spójność) wpływają na kierunek atrybucji sukcesów przedsiębiorstw, ale ich znaczenie jest zróżnicowane. Została potwierdzona prawdziwość idealnego układu informacji prowadzącego do atrybucji przyczyny sukcesu w kierunku przedsiębiorstwa, jednak nie potwierdzono skuteczności przewidywania na podstawie pozostałych idealnych układów sześcianu (atrybucja do obiektu i sytuacji). Na podstawie badań zidentyfikowano natomiast inny układ powodujący atrybucję do okoliczności zewnętrznych. Wskazano ponadto kierunki dalszych badań nad wnioskowaniem atrybucyjnym wyników działalności przedsiębiorstw.

Bibliografia

Alsop, R. J. (2004), Corporate reputation: anything but superficial - the deep but fragile nature of corporate reputation, Journal of Business Strategy, 25(6), s. 21-30.

Bettman, J. R. i Weitz, B. A. (1983), Attributions in the board room: causal reasoning in corporate annual reports, Administrative Science Quarterly, 28(2), s. 165-183.

Borgida, E. i Brekke, N. (1981), The base rate fallacy in attribution and prediction, W: J. Harvey, W. Ickes, R. Kidd (red.), New directions in attribution research, t.3 (s. 63-95).

Hillsdale, N.J.: Erlbaum. Cheng, P. W. (1997), From covariation to causation: A causal power theory, Psychological Review, 104(2), s. 367-405.

Czapiński, J. (1988), Wartościowanie - efekt negatywności. O naturze realizmu, Wroclaw: Ossolineum.

De Cremer, D. (2000), Effect of group identification on the use of attributions, Journal of Social Psychology, 140(2), s. 267-269.

Downing, C. J., Sternberg, R. J. i Ross, B. H. (1985), Multicausal inference: Evaluation of evidence in causally complex situations, Journal of Experimental Psychology: General, 114(2), s. 239-263.

Einhorn, H. J. i Hogarth, R. M. (1986), Judging probable cause, Psychological Bulletin, 99(1), s. 3-19.

Fiske, S.T., Cuddy, A. J. C. i Glick, P. (2007), Universal dimensions of social cognition: Warmth and competence, Trends in Cognitive Sciences, 11 (2), s. 77-83.

Försterling, F. (1989), Models of covariation and attribution: How do they relate to the analogy of analysis of variance? Journal of Personality and Social Psychology, 57(4), s. 615-625.

Försterling, F. (2005), Atrybucje. Podstawowe teorie, badania i zastosowanie. Gdańsk: GWP.

Gorbaniuk, 0. i Długoborska, J. (2010), Atrybucja przyczyn sytuacji kryzysowych w przedsiębiorstwach, Roczniki Psychologiczne, 13(2), s. 101-124.

Gronhaug, K. i Falkenberg, J. S. (1994). Success attributions within and across organizations. Journal of European Industrial Training, 18(11), s. 22-29.

Heider, F. (1958), The psychology of interpersonal relations. NewYork: Wiley.

Hewstone, M. (1990), The 'ultimate attribution error'? A review of the literature on intergroup causal attribution, European Journal of Social Psychology, 20(4), s. 311-335.

Hewstone, M. i Jaspars, J. (1983), A re-examination of the roles of consensus, consistency and distinctiveness: Kelley's cube revised, British Journal of Social Psychology, 22(1), s. 41 -50.

Hewstone, M. i Jaspars, J. (1987), Covariation and causal attribution: A logical model of the intuitive analysis of variance, Journal of Personality Social Psychology, 53(4), s. 663-672.

Hilton, D. J. i Slugoski, B. R. (1986), Knowledge-based causal attribution: The abnormal conditions focus model, Psychological Review, 93(1), s. 75-88.

Kassin, S. M. (1979), Consensus information, prediction, and causal attribution: A review of the literature and issues, Journal of Personality and Social Psychology, 37(11), s. 1966-1981.

Kelley, H. H. (1967), Attribution theory in social psychology, W: D. Levine (red.), Nebraska symposium on motivation. Lincoln: University of Nebraska Press.

Kelley, H. H. (1973), The process of causal attribution, American Psychologist, 28(2), s. 107-128.

Kruglanski, A. W. i Ajzen, I. (1983), Bias and error in human judgment, European Journal of Social Psychology, 13(1), s. 1-44.

Lachowicz-Tabaczek, K. (2004), Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej. Gdańsk: GWP.

Lewicka, M. (1993), Aktor czy obserwator. Psychologiczne mechanizmy odchyleń od racjonalności w myśleniu potocznym, Warszawa-Olsztyn: Pracownia Wydawnicza PTP.

Li, F. (2010), Managers' self-serving attribution bias and corporate financial policies, University of Michigan: working paper.

Martinko, M.J. (1999). Culture and expatriate failure: an attributional explication, International Journal of Organizational Analysis, 7(3), s. 265-294.

Martinko, M. J., Douglas, S. C. i Harvey, P. (2006), Attribution theory in industrial and organizational psychology: A review, W: G. P. Hodgkinson, J. K. Ford (red.), International review of industrial and organizational psychology (t. 21, s. 127-187). Hoboken, NJ, US: Wiley Publishing.

McArthur, L. A. (1972), The how and what of why: some determinants and consequences of causal attribution, Journal of Personality and Social Psychology, 22(2), s.171-193.

Medcof J. W. (1990), PEAT: An integrative model of attribution processes, Advances in Experimental Social Psychology, 23, s, 111-210.

Montgomery, H. (1998), Decision making and action: The search for a dominance structure, W: M. Kofta, G. Weary, G. Sedek, (red.), Personal control in action: Cognitive and motivational mechanisms (s. 279-298). New York, NY, US: Plenum Press.

Nisbett, R. E. i Borgida, E. (1975), Attribution and the psychology of prediction, Journal of Personality and Social Psychology, 32(5), s. 932-943.

Orvis, B. R, Cunningham, J. D. i Kelley, H. H. (1975), A closer examination of causal inference: The roles of consensus, distinctiveness, and consistency information, Journal of Personality and Social Psychology, 32(4), s. 605-616.

Pruitt, D. J. i Insko, C. A. (1980), Extension of the Kelley attribution model: The role of comparison-object consensus, target-object consensus, distinctiveness, and consistency, Journal of Personality and Social Psychology, 39(1), s. 39-58.

Reeder, G. D. i Brewer, M. B. (1979), A schematic model of dispositional attribution in interpersonal perception, Psychological Review, 86(1), s. 61-79.

Reeder, G.D., Vonk, R., Ronk, M. J., Ham, J. i Lawrence, M. (2004), Dispositional attribution: multiple inferences about motive-related traits, Journal of Personality and Social Psychology, 86(4), s. 530-544.

Renkema, J. i Hoeken, H. (1998), The influence of negative newspaper publicity on corporate image in the Netherlands, The Journal of Business Communication, 35(4), s. 521-535.

Salancik, G. R. i Meindl, J. R. (1984), Corporate attributions as strategic illusions of management control, Administrative Science Quarterly, 29(2), s. 238-254.

Sjovall, A. i Talk, A. (2004), From actions to impressions: cognitive attribution theory and formation of corporate reputation, Corporate Reputation Review, 7(3), s. 269-281.

Staw, B. M" McKechnie, P. I. i Puffer, S. M. (1983), The justification of organizational performance, Administrative: Science Quarterly, 28(4), s. 582-600.

Szmajke, A. (1984), Oddziaływanie informacji o stopniu dystynktywnosci i interpersonalnej powszechności zachowania na dokonywanie atrybucji przyczynowej. Teoria atrybucji H. H. Kelley'a w świetle badań empirycznych, Przegląd Psychologiczny, 27(1), s. 125-147.

Tillman, W. S. i Carver, C. S. (1980), Actors' and observers' at tributions for success and failure: A comparative test of predictions from Kelley's cube self-serving biases, and positivity bias, Journal of Experimental Social Psychology, 16(1), s. 18-32.

Tsang, E. W. K. (2002). Self-serving attributions in corporate annual reports: a replicated study, Journal of Management Studies, 39(1), s. 51-65.

Tucker, L. i Melewar, T. C. (2005), Corporate reputation and crisis management: the threat and manageability or anti-corporatism, Corporate Reputation Review, 7(4), s. 377-387.

Watson, D. (1982), The actor and the observer: how are their perceptions of causality divergent, Psychological Bulletin, 92(3), s. 682-700.

Wojciszke, B. (2005), Morality and competence in person an self-perception, European Review of Social Psychology, 16(5), s. 155-188.

Wojciszke, B. (2010), Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk GWP.

Zuckerman, M. (1979), Attribution of success and failure revisited: or The motivational bias is alive and well in attribution theory, Journal of Personality, 47(2), s. 245-287.

Pobrania

Numer

Dział

ARTYKUŁY