Value systems and the perception of money

Authors

  • Michał Białek Akademia Leona Koźmińskiego
  • Martyna Zapadka Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
  • Zofia Przymus Instytut Studiów Społecznych im. Roberta Zajonca, Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.14659/PJOEP.2014.06.01

Keywords:

perception of money, hierarchy of values, multidimensional scaling, affinity index, morality

Abstract

The goal of this study was to answer two questions, (1) what are the basic dimensions of money perception, and (2) whether people who hold different values perceive money differently. To answer these questions, multidimensional scaling was used to reduce the perception to two dominant dimensions: pragmatic (useful vs useless) and emotional (positive vs. negative). Based on the Scheler’s Stratification of Emotional Life, participants were divided into four groups that differed in the perception of money. (1) Hedonists have a negative emotional attitude and see money as useless; (2) individuals who value knowledge perceive money as useless, but have a positive attitude toward it; (3) religious people see money as useful but negative; and (4) those who prefer moral, altruistic values see money as positive and useful.

References

Berti, A. E., Bombi, A. S., Duveen, G. T. (1988). The child's construction of economics. Editions de la Maison des Sciences de l'Homme.

Bonn, M., & Webley, P. (2000). South African children's understanding of money and banking. British Journal of Developmental Psychology, 18(2), 269-278.

Borg, I., Groenen, P.J.F. (2005). Modern Multidimensional Scaling. Theory and Application. New York: Springer.

Brzozowski, P. (1995). Skala Wartości Schelerowskich– SWS.Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Brzozowski, P. (1997). Struktura czynnikowa Skali Wartości Schelerowskich (SWS): analizy eksploracyjne i konfirmacyjne. Przegląd Psychologiczny, 40, 293-312.

Bylok, F. (2001). Model badań popytu na pracę na lokalnym rynku pracy. Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Metody pomiaru zjawisk społecznych w skali makro-i mikroregionalnej, 55-67.

Collins, A. M., Quillian, M. R. (1969). Retrieval time from semantic memory. Journal of verbal learning and verbal behavior, 8(2), 240-247.

Collins, A. M., Loftus, E. F. (1975). A spreading-activation theory of semantic processing. Psychological review,82(6), 407-428.

Czapiński, J. (2004b). Ekonomiczne przesłanki i efekty dobrostanu psychicznego. W: Tyszka, T. Psychologia ekonomiczna (s. 161-191). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Falkowski, A. (2002). Praktyczna psychologia poznawcza: Marketing i reklama. Gdańsk: GWP.

Furnham, A. (1984). Many sides of the coin: The psychology of money usage. Presonality and individual differences 5, 501-509.

Gasiorowska A. (2002). Adaptacja skali postaw wobec pieniedzy Yamauchi i Templera (1982). (Raport PRE/53/2002) Wrocław: Instytut Organizacji i Zarzadzania Politechniki Wrocławskiej.

Gasiorowska, A. (2007). Postawy wobec pieniedzy u rodziców i ich dzieci. O roli pierwotnej socjalizacji ekonomicznej w kształtowaniu stosunku do pieniedzy. Psychologia. Edukacja i Społeczenstwo, 4(3), 245-260.

Gasiorowska, A. (2008). Why We Assess Our Financial Situation As Good Or Bad? Income And Money Attitudes Influence On Subjective Financial Situation Assessment. W: Economics and psychology: methods and synergies: IAREP/SABE World Meeting 2008, Roma, September 3-6, 2008. Roma: Luiss University Press.

Gasiorowska, A. (2010). Biedni czy bogaci? Wpływ dochodu i postaw wobec pieniedzy na ocene własnej sytuacji finansowej. W: A. M. Zawadzka, M. Górnik-Durose (red.), Zycie w konsumpcji, konsumpcja w zyciu. Psychologiczne sciezki współzaleznosci (s.177-193). Sopot: GWP..

Gasiorowska, A. (2012a). Czy dla kazdego wieksza ilosc pieniedzy oznacza lepsza sytuacje *nansowa? Postawy wobec pieniedzy a spostrzeganie własnego dochodu. Psychologia ekonomiczna, 1, 5-16.

Gasiorowska, A. (2012b). Postawy wobec pieniedzy a kupowanie impulsywne. W: A. M. Zawadzka, M. Górnik-Durose (red.), W supermarkecie szczescia. O róznorodnosci zachowan konsumenckich w kontekscie jakosci zycia (s. 205-223). Warszawa: Difin..

Gąsiorowska, A. (2013). Skala Postaw Wobec Pieniędzy SPP. Psychologia Ekonomiczna, 3, 20-39.

Goszczyńska, M., Kołodziej, S., Trzcińska, A. (2012). Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. Warszawa: Difin.

Goszczyńska, M., Gucwa-Leśny, E. (2000). Perceptions of money forms as an indication of knowledge about financial investment. Polish Psychological Bulletin, 31(2), 195-202.

Górnik-Durose, M. (2002). Materializm. W: Górnik-Durose, M. Psychologiczne aspekty posiadania - między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych (s. 108-132). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Graham, C., Fitzpatrick M.(2002). Does Happiness Pay? An Exploration Based on Panel Data from Russia. Centeron Social and Economics Dynamics, raport 24.

Kasser, T., & Ryan, R. M. (1993). A dark side of the American dream: correlates of financial success as a central life aspiration. Journal of personality and social psychology, 65(2), 410.

Kleine, R. E., Kernan, J. B. (1988). Measuring the meaning of consumption objects: An empirical investigation. Advances in Consumer Research, 15, 498-504.

Kohlberg, L. (1963). The development of children’s orientations toward a moral order. Human Development, 6(1-2), 11-33.

Kozak, A. (2004). Znaczenie pieniądza .Lublin: Norbertinum.

Kupisiewicz,M. (2004). Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Scholar.

Lewis, A., Webley, P., & Furnham, A. (1995). The new economic mind. Pearson.

Madej, I. (2005). Struktura skojarzeniowa znaku towarowego w marketingowej strategii jego rozszerzania. Roczniki psychologiczne, 8(1),43-61.

Maison, D. (2013). Polak w świecie finansów. Warszawa: PWN.

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological review, 50(4), 370.

Roberts, J. A., Sepulveda M, C. J. (1999). Demographics and money attitudes: a test of Yamauchi and Templers (1982) money attitude scale in Mexico. Personality and Individual Differences, 27(1), 19-35.

Rosenthal, B. G. (1968). Attitude toward money, need, and methods of presentation as determinants of perception of coins from 6 to 10 years of age.The Journal of general psychology, 78(1), 85-103.

Scheler, M. (1973). Formalism in ethics and non-formal ethics of values: A new attempt toward the foundation of an ethical personalism. Northwestern University Press.

Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of social issues, 50(4), 19-45.

Schwartz, S. H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 11.

Strauss, A. L. (1952). The development and transformation of monetary meanings in the child. American Sociological Review, 17(3), 275-286.

Szalay, L. B., Maday, B. C. (1973). Verbal Associations in the Analysis of Subjective Culture.Currentanthropology, 14(1/2), 33-50.

Szalay, L. B., & Deese, J. (1978). Subjective meaning and culture: An assessment through word associations. L. Erlbaum Associates.

Tang, T.L.P. (1992). The meaning of money revisited. Journal of Organizational Behavior, 13, 197-202.

Tang, T. L. P. (1995). The development of a short money ethic scale: Attitudes toward money and pay satisfaction revisited. Personality and Individual Differences, 19(6), 809-816.

Tang, T.L.P., Sutarso, T., Akande, A., Allen, M.W., Alzubaidi, A.S., Ansari, M.A., Arias-Galicai, F., Borg, M.G., Canova, L., Charles-Pauvers, B., Cheng, B.S., Chiu, R.K., Du, L.Z., Garber, I., Garcia de la Torre, C., Higgs, R.C., Ibrahim, A.H.S., Jen, C.K., Kazem, A.M., Kim, K., Lim, V.K.G., Luna-Arocas, R., Malovics, E., Manganelli, A.M., Moreira, A., Nnedum, A.U.O., Osagie, J.E., Osman-Gani, A., Pereira, F.C., Pholsward, R., Pitariu, H.D., Polic, M., Sardzoska, E., Skobic, P., Stembridge, A.F., Tang, T.L.N., Teo, T.S.H., Tombolani, M., Trontelj, M., Urbain, C., Vlerick, P. (2006). The Love of Money and Pay Level Satisfaction: Measurement and Functional Equivalence in 29 Geographical Entities around the World. Management and Organization Review, 2 (3), 423-452.

Tang, T.L.P., Sutarso, T., Davis, G.M.T.W, Dolinski, D., Ibrahim, A.H.S., Wagner, S.L. (2007). To Help or Not to Help? The Good Samaritan Effect and the Love of Money on Helping Behavior. Journal of Business Ethics, 82,865–887.

Tang, T. L. P., & Gilbert, P. R. (1995). Attitudes toward money as related to intrinsic and extrinsic job satisfaction, stress and work-related attitudes. Personality and Individual Differences, 19(3), 327-332.

Tischner, J. (1982). Myślenie według wartości. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Tropman, J. E. (1986). The “Catholic ethic” vs the “Protestant ethic”: Catholic social service and the welfare state. Social Thought, 12(1), 13-22.

Trzcińska, A. (2012). Socjalizacja ekonomiczna i cechy indywidualne jako determinanty postaw i zachowań oszczędnościowych młodzieży. Niepublikowana praca doktorska, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Tyszka, T., Zaleśkiewicz, T. (2001). Racjonalność decyzji: pewność i ryzyko. Polskie Wydaw. Ekonomiczne.

Tyszka. T., Zaleśkiewicz, T. (2004). Psychologia pieniądza. W: Tyszka, T. Psychologia ekonomiczna (s. 161-191). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wąsowicz-Kiryło. G, (2008). Psychologia finansowa. Warszawa: Diffin.

Wernimont, P., Fitzpatrick, S. (1972). The meaning of money. Journal of Applied Psychology, 56(3), 218-226.

Wilde, O. (1950). The Soul of Man under Socialism, Forgoten Books.

Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN.

Downloads

Published

2014-12-31

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES