The trust-control dimension as a bipolar factor of organizational effectiveness

Authors

  • Lech Górniak Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Katedra Psychologii i Dydaktyki
  • Marek Motyka Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Katedra Psychologii i Dydaktyki

DOI:

https://doi.org/10.14659/PJOEP.2012.02.03

Keywords:

interpersonal trust, organizational control, trust vs. control, organizational effectiveness

Abstract

This article proposes the psychological point of view regarding the relation between trust and control, treated as a factor of organizational effectiveness.he authors claim that full control and total lack of control, which is understood as full trust, are not separate, and therefore they are independent features of an organizational management system, but refer to a common bipolar dimension. The control-trust dimension is vital for the functioning of any organization, influencing its activities, the quality of social relations, and, indirectly, its economic effectiveness. Presenting a critical stance towards solutions that propose to overcome the crisis of trust by increased control, the authors emphasize the positive function of trust for healthy interpersonal relations. While pointing out the negative psychological effects of excessive control systems, the authors are far from rejecting the objective methods of controlling human behavior in organizations or abandoning their attempts to objectify indicators of employee performance. The authors try to show that both rigid and excessive control, which does not take into account the element of trust, and implicit trust, which does not take into account the control factor, must lead to increasing the pathology of organizational behavior. For the sake of the employees’ growth possibilities and their satisfaction with the activities performed, employees need to be sure that their supervisors will use flexible and balanced proportions in the trust-control dimension when interacting with them. Such situation-specific treatment of these two factors may provide a range of freedom that will strengthen the responsibility granted to the employees.

References

Adamiecki, K. (1970), O nauce organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bennis, W., Goleman, D., O’Toole, J. (2008), Szczerość w biznesie. Szczerość, zaufanie, jasne zasady, Warszawa: MT Biznes.

Barney, J., Hansen, M. (1995), Trustworthines as asource of competitive advantage, Strategic Management Journal, 15 (special issue).

Blanchard, K. (2007), Przywództwo wyższego stopnia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Blanchard, K., O’Connor, M. (2000), Zarządzanie poprzez wartości, Warszawa: Studio EMKA.

Cartwright, D., Zander, A. (1960), Group Dynamics, Evanstone: Harper.

Covey, S.R. (2009), Szybkość zaufania, Poznań: Wydawnictwo FranklinCovey, Rebis.

Crozier, M., Friedberg, E. (1982), Człowiek w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

D’Amico, L. (2003), Examining determinants of managerial trust: Evidence from laboratory experiment, Paper presented at the National Public Management research Conference, Washington D.C., October 10, 2003.

Das, T.K., Teng Bing-Sheng, (2001), Trust, control and Risk in strategic alliances: An integrated framework, Organizational Studies 22(2).

Deutsch, M. (1954), Trust and cooperation – same theoretical notes, New York: Research Center for Human Relations.

Drucker, P. (1995), Zarządzanie w czasach burzliwych, Kraków – Warszawa: Czytelnik, Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna.

Drucker, P. (1998), Praktyka zarządzania, Kraków – Warszawa: Czytelnik, Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna.

Dyduch, W. (2001), Kapitał społeczny organizacji pożywką dla przedsiębiorczości i innowacyjności, [online]: http://www.zti.com.pl/instytut/pp/referaty/ref42_full.html#11

Dyer J.H., Chu W.C. (2003), The role of trustworthiness in reducing transaction costs and improving performance: empirical evidence from the United States, Japan, and Korea, Organizational Science, nr 14(1), s. 57-68.

Eisenhardt, K.M. (1985), Control: Organizational and economic approaches, Management Sciences 31.

Emerson, H. (1926), Dwanaście zasad wydajności, Warszawa: INO.

Frankl, V. (2004), Man’s Search for Meaning. An Introduction to Logotherapy, London: Random House / Rider.

Frese, M., Fay, D. (2001), Personal Initiative (PI): A concept for work in the 21st century, Research in Organizational Behavior 23.

Górniak, L. (2007), Opcja do wiadomości szefa, Pracodawca 12(120), wywiad przeprowadzony przez E. Dziwisz.

Green, Welsh, (1988), Cybernetic and dependence: Reframing the control concept, Academy of Management Review 13.

Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K., Sankowska, A., Wańtuchowicz, M. (2007), Zaufanie w organizacjach wirtualnych, Warszawa: Difin.

Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K., Sankowska, A., Wańtuchowicz, M. (2009), Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.

Handy, C. (1995), Trust and the virtual organizations, Harvard Business Review, 73(3).

Jaworski, B.J. (1988), Toward a theory of marketing. Environmental context, Control types, and consequences, Journal of Marketing 52(7).

Kordel, P. (2002), Zarządzanie przez zaufanie, (w:) A. Peszko (red.), Ekonomia – Informatyka – Zarządzanie, Kraków: Wydawnictwo AGH.

Kożusznik, B. (2005a), Kierowanie zespołem pracowniczym, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kożusznik, B. (2005b), Wpływ społeczny w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kożusznik, B. (2007), Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, wyd. II.

Kożusznik, D. (2005), Korelaty zaufania w organizacji: weryfikacja modelu Hwee Hoon Tan (2000), Praca Magisterska, Kraków, Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kramer, R.M., Cook, K.S. (2004), Trust and distrust in organizations, New York: Russell Sage Foundation.

Kuc, B.R. (2001), Kontrola menedżerska. Przełamywanie barier, Warszawa: Wydawnictwo Menedżerskie PTM.

Lipińska-Grobelny, A. (red.) (2007a), Klimat organizacyjny i jego konsekwencje dla funkcjonowania pracowników, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Mayer, R.C., Davis, J.H., Schoorman, F.D. (1995), An integration model of organizational trust, Academy of management, The academy of management Review, July, Vol. 20, No. 3.

Maslow, A. (1986), W stronę psychologii istnienia, Warszawa: PAX.

McGregor, D.(1960), The human side of enterprise, New York: McGraw-Hill.

Mika, S. (1981), Psychologia społeczna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Möllering, G. (2005), The Trust/Control Duality. An integrative perspective on positive expectations of others, International Sociology, September 2005, Vol. 20(3).

Möllering, G. (2006), Trust: reason. routine, reflexivity, Amsterdam: Elsevier.

Ouchi, W.G. (1977), The relationship between organizational structure and organizational control, Administrative Science Quarterly, 22.

Ouchi, W.G. (1978), The transmission of control through organizational hierarchy, Academy of Management Journal 21(2).

Parker, S. K., Johnson, A., Collins, C. G. (2006a), Enhancing proactive patient care: An intervention study, Paper presented at the Academy of Management Conference, Atlanta, USA.

Parker, S. K., Williams, H. M., Turner, N. (2006b), Modeling the antecedents of proactive behavior at work, Journal of Applied Psychology 91(3).

Peters, T. (2005), Biznes od nowa!, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.

Ratajczak, Z. (1983), Zaufanie interpersonalne, (w:) X. Gliszczyńska (red.), Człowiek jako podmiot życia społecznego, Wrocław: Ossolineum.

Robbins, S.P. (2004), Zachowania w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Rogers, C.R. (1961), On becoming a person, Boston: Houghton Mifflin.

Rotter, J. (1967), A New scale for the measurement of interpersonal trust, Journal of Personality 35.

Sankowska, A. (2007), Wpływ zastosowania koncepcji wirtualnego organizowania innowacyjność przedsiębiorstwa, Rozprawa Doktorska, Politechnika Warszawska, Warszawa.

Schein, E.H. (1980), Organizational Psychology, Third Edition, New Jersey, Prentice-Hall.

Schein, E. H. (1988), Organizational Culture, Sloan School of Management Working Papers, Massachusetts Institute of Technology.

Schouten, J., van Beers, W. (2003), Zarządzanie zorientowane na rezultat, Kraków: IFC Press, Nowe Motywacje.

Simons, T. (2003), Wysokie koszty utraty zaufania, Harvard Business Review, 3 (maj).

Stoner, J.A.F., Freeman, R.E., Gilbert, R.D. (2001), Kierowanie, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Sztompka, P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków: ZNAK.

Tworuszka, A. (2008), Zrozumieć organizację sformalizowaną, [online]: www.racjonalista.pl/pdf.php/s,4593].

Vryza, M., Fryxell, G.E. (1997), The interaction of trust and control mechanism in the management of successful international joint venture, Paper presented at the annual meeting of the Academy of Management, Boston, MA.

Zand, D.E. (1972), Trust and managerial problem solving, Administrative Science Quarterly 17(2).

Zawadzka, A.R. (red.), (2010), Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Downloads

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES