Możliwość zmiany decyzji jako strategia redukcji dysonansu pozakupowego
DOI:
https://doi.org/10.15678/PJOEP.2016.09.03Słowa kluczowe:
dysonans pozakupowy, zmiana decyzji, zachowania konsumenckieAbstrakt
Celem badania przedstawionego w niniejszym artykule było sprawdzenie, czy możliwość zmiany zdania przez konsumenta po podjęciu decyzji o wyborze produktu będzie efektywną strategią redukowania dysonansu podecyzyjnego. W ramach badania przeprowadzono eksperyment internetowy w trzech grupach. W grupie kontrolnej informacje były przedstawione w taki sposób, aby nie wywoływać dysonansu, natomiast w grupach eksperymentalnych przedstawiano dodatkowe informacje o wybranych i odrzuconych opcjach tak, aby dysonans się pojawił. W jednej z grup osoby badane miały możliwość zmiany zdania i skorzystania ze strategii redukcji dysonansu, natomiast w drugiej grupie tej możliwości nie miały. Wykazano, że osoby, które miały możliwość zmiany podjętej decyzji (choć jej nie wykorzystały), odczuwały mniejszy dysonans pozakupowy oraz mniejszą chęć zmiany decyzji, a także były bardziej pewne co do podjętego wyboru niż osoby, które nie miały takiej możliwości.
Bibliografia
Aronson, E. (2008). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bogacka-Gawrysiak, A. (2014). Każdy żyje ze sprzedaży czegoś… Pobrane z: http://www.wsz-pou.edu.pl/magazyn/?strona=mag_gawrysiak95&nr=95&p= (data dostępu: 5.08.2014).
Falkowski, A., Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Festinger, L. (2007). Teoria dysonansu poznawczego. Warszawa: PWN.
Festinger, L., Carlsmith, J.M. (1959). Cognitive Consequences of Forced Compliance. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 58(2), 203–210. DOI: 10.1037/h0041593.
Gilbert, D.T., Ebert, J.E.J. (2002). Decisions and Revisions: The Affective Forecasting of Changeable Outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 82(4), 503–514. DOI: 10.1037//0022-3514.82.4.503.
Pasławski, K. (2014). Badanie: lawina zwrotów w e-sklepach. Pobrane z: http://www.crn.pl/news/wydarzenia/badania-rynku/2014/07/badanie-lawina-zwrotow-w-e-sklepach (data dostępu: 5.08.2014).
Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Smyczek, S. (2002). Dysonans pozakupowy – porażka czy obszar działania firmy? Marketing i Rynek, 9(3), 8–12.
Solomon, M.R. (2006). Zachowania i zwyczaje konsumentów. Gliwice: Wydawnictwo „Helion”.
Stasiuk, K., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorstwo
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Zasady korzystania
Wydawca posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Artykuły udostępniane są na niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie o informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma). Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.