Psycho-kulturowy mechanizm wyceny przyjemności

Autor

  • Teresa Joanna Sikora Uniwersytet Śląski Instytut Psychologii Zakład Psychologii Zdrowia i Jakości Życia

DOI:

https://doi.org/10.15678/PJOEP.2015.07.03

Słowa kluczowe:

zasada przyjemności, poznanie, komodyfikacja

Abstrakt

Celem artykułu jest przybliżenie źródeł automatycznego traktowania przyjemności jako kryterium wartości. Przyjęta perspektywa obejmuje czynniki kulturowe, społeczne i psychologiczne, ze wskazaniem na charakter ich współzależności w umacnianiu tendencji do czynienia przyjemności warunkiem koniecznym doświadczeń, w tym doświadczeń konsumenckich. Odwołanie do ustaleń z obszaru antropologii, socjologii, psychologii ewolucyjnej i poznawczej pozwala zwrócić uwagę na to, jak złożony i wielowątkowy jest mechanizm tzw. pleasure principle – zasady przyjemności. Wyceniana, wykorzystywana jako podstawa ekonomii doświadczania, wydaje się ona silnie powiązana ze specyfiką profilu konsumenta tworzonego dzięki możliwościom technicznym i poznawczym w erze dominacji „kodu opłacalności”. Naszkicowany w artykule obraz powodów i konsekwencji kierowania się w tzw. współczesnej kulturze Zachodu zasadą przyjemności stanowi zachętę do interdyscyplinarnego ujmowania fenomenu.

Bibliografia

Abrahams, R.D. (2011). Doświadczenie zwyczajne i niezwykłe. W: V. Turner, E.M. Bruner (red.), Antropologia doświadczenia. Przeł. E. Klekot, A. Szurek. (s. 55–82). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Adamiec, M. (1992). Podmiotowość – formy i zmiany. W: Z. Ratajczak (red.), Psychologiczne Problemy Funkcjonowania Człowieka w Sytuacji Pracy 10(19): Podmiotowość człowieka. Szanse rozwoju i zagrożenia (s. 11–31). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Adamiec, M. (2007). Behawioryzacja działania w organizacjach i jej konsekwencje. W: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy psychologii pracy. (s. 185–205). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Argonov, V.Y. (2014). The Pleasure Principle as a Tool for Scientific Forecasting for Human Self-Evolution. Journal of Evolution and Technology, 24(2), 63–78.

Bachtin, M. (1975). Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Barber, B. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Muza.

Bargh, J., Chaiken, S., Raymond, P., Hymes, Ch. (1996). The Automatic Evaluation Effect: Unconditional Automatic Attitude Activation with a Pronunciation Task. Journal of Experimental Social Psychology 32, 104–128.

Bauman, Z. (2005). Globalizacja. Warszawa: PIW.

Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Baumeister, R.F. (2011). Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą. Warszawa: PWN.

Bell, V. (2009). The Myth of Concentration Oasis. Pobrane z: http://mindhacks.com/2009/02/11/the-myth-of-the-concentration-oasis/ (data dostępu: 6.12.2014).

Berleant, A. (2011). Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka. Kraków: Universitas.

Bruner, E.M. (2011a). Przeżycie i jego ekspresje. W: V. Turner, E.M. Bruner (red.), Antropologia doświadczenia (s. 11–40). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Bruner, E.M. (2011b). Etnografia jako narracja. W: V. Turner, E.M. Bruner (red.), Antropologia doświadczenia (s. 150–168). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Buck, B., Lysaker, P.H. (2012). Consummatory and Anticipatory Anhedonia in Schizophrenia: Stability, and Associations with Emotional Distress and Social Function over Six Months. Psychiatry Research, Pobrane z: http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2012.09.008 (data dostępu: 16.05.2015).

Cacioppo, J.T., Priester, J., Berntson, G. (1993). Rudimentary Determinants of Attitudes. II: Arm Flexion and Extention Have Differential Effects on Attitudes. Journal of Personality and Social Psychology, 65(1), 5–17.

Carr, N. (2013). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion.

Crabtree, G. (2013). Our Fragile Intelect. Pobrane z: http://bmi205.stanford.edu/_media/crabtree-2.pdf (data dostępu: 5.05.2014).

Csikszentmihalyi, M. (1996). Przepływ. Jak poprawić jakość życia. Warszawa: Studio Emka.

Czapliński, P. (2011). Resztki nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Damasio, A. (1994). Descartes’ Error Emotion, Reason and the Human Brain. New York: Putnam’s Son.

Gazzaniga, M. (2011). Istota człowieczeństwa. Co czyni nas wyjątkowymi. Sopot: Smak Słowa.

Gergen, K.J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Warszawa: PWN.

Grad, J. (2004). Problem karnawalizacji kultury współczesnej. W: J. Grad, H. Mamzer (red.), Ludyczny wymiar kultury (s. 25–34). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Halawa, M. (2011). Nowe media i archiwizacja życia codziennego. Kultura Współczesna, 4, 27–41.

Haselton, M.G., Ketelaar, T. (2005). Irrational Emotions or Emotional Wisdom? The Evolutionary Psychology of Emotions and Behavior. W: J. Forgas (red.), Hearts and Minds: Affective Influences on Social Cognition and Behavior. New York: Psychology Press.

Hoffman, A. (1997). Wokół ewolucji. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Humphrey, N. (1998). Cave Art, Autism, and the Evolution of the Human Mind. Cambridge Archaeological Journal, 8(2), 165–191.

Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa: PWN.

Kantor, T. (2013). Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego. Szkice o ludyzmie, ludyczności i powadze, a w istocie o jej braku. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Kiefer, M., Barsalou, L.W. (2013). Grounding the Human Conceptual System in Perception, Action, and Internal States. W: W. Prinz, M. Beisert, A. Herwig (red.), Action Science: Foundations of an Emerging Discipline (s. 381–407). Cambridge, MA: MIT Press.

Klingberg, T. (2008). The Overflowing Brain: Information Overload and the Limits of Working Memory. Oxford: Oxford University Press.

Kłocińska, A. (2012). Karnawał wobec sacrum. O ludyczności kultury współczesnej. Kultura i wartości, 3, 117–134.

Król, M. (2014). Byliśmy głupi. Pobrane z: http://wyborcza.pl/magazyn/1,136528,15414610,Bylismy_glupi.html (data dostępu: 15.07.2014).

Luhmann, N. (2007). Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Maffesoli, M. (2010). Wieczna młodość nomadyzmu. W: Zrozumieć nowoczesność (s. 163–168). Łódź: Oficyna Wydawnicza.

Marody, M. (2014). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Marody, M., Giza-Poleszczuk, A. (2004). Przemiany więzi społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Murtola, A.M. (2007). Commodification of Experience in Contemporary Context. http://www.mngt.waikato.ac.nz/ejrot/cmsconference/2007/proceedings/doctoralcolloquium/murtola.pdf (data dostępu: 4.11.2012).

Naisbitt, J., Naisbitt, N., Douglas, P. (2003). High Tech. High Touch. Poznań: Zysk i S-ka.

Nettle, D. (2005). Szczęście sposobem naukowym wyłożone. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Nosal, C. (2011). Umysł wobec mediów. Wykład plenarny wygłoszony w ramach XXXIV Zjazdu PTP, Katowice, 18–21 września 2011.

Oberman, L., Winkielman, P., Ramachandran, V. (2009). Slow Echo: Facial EMG Evidence for the Delay of Spontaneous, but Not Voluntary, Emotional Mimicry in Children with Autism Spectrum Disorders. Developmental Science 12(4), 510–520.

Pałubicka, A. (1999). Percepcja a kultura nowożytna. W: J. Kmita (red.), Tropem Nietzscheańskiego kłamstwa słów (s. 97–126). Poznań: PWN.

Rembierz, M. (2014). W kręgu filozoficznej refleksji. Gazeta Ustrońska. Magazyn Świąteczny, 51(1200), 22.

Reznitskaya, A., Sternberg, R.J. (2007). Jak nauczyć podopiecznych mądrego myślenia: program „Edukacja dla mądrości”. W: P.A. Linley, S. Joseph (red.), Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN.

Ritzer, G. (2001). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Muza SA.

Sikora, T. (2010). Komodyfikacja cielesności w erze późno nowoczesnej. W: A. Brytek-Matera (red.), Ciało w dobie współczesności. Wybrane zagadnienia z problematyki obrazu własnego ciała (s. 239–260). Warszawa: Difin.

Sikora, T. (2012). W supermarkecie szczęścia. W: M. Górnik-Durose, A.M. Zawadzka (red.), W supermarkecie szczęścia: O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia (s. 34–55). Warszawa: Difin.

Sikora, T., Górnik-Durose, M. (2013). O mentalności współczesnego człowieka, jej źródłach i przejawach. W: M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie (s. 15–50). Sopot: GWP.

Sikora, T., Jach, Ł. (2010). Mentalność prawego kciuka jako poznawczy regulator funkcjonowania współczesnego człowieka. W: M. Górnik-Durose, A.M. Zawadzka (red.), Konsumpcja w życiu, życie w konsumpcji (s. 47–63). Sopot: GWP.

Stradomski, R. (2000). Widok z pokoju bez okien. Warszawa: Świat Książki.

Szlendak, T., Kozłowski, T. (2008). Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sztompka, P. (2006). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN.

Śpiewak, S. (2005). Przez poznawczą dziurkę od klucza. O badaniu funkcjonowania umysłu w sytuacjach społecznych. W: M. Kossowska, M. Śmieja, S. Śpiewak (red.), Społeczne ścieżki poznania (s. 191–214). Gdańsk: GWP.

Taylor, Ch. (1996). Etyka autentyczności. Kraków: Znak, Warszawa: Fundacja im. S. Batorego.

Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Tischner, J. (1970). Chochoł sarmackiej melancholii. Znak, 196.

Twardoch, S. (2014). Drach. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Wellsby, M., Pexman, P.M. (2014). Developing Embodied Cognition: Insights from Children’s Concepts and Language Processing. Frontiers in Psychology, 5(506), 1–11.

Wilson, M. (2010). Six Views of Embodied Cognition. Psychonomic Bulletin & Review, 9(4), 625–636.

Winkielmann, P., Niedenthal, P. (2009). Ucieleśniony emocjonalny umysł społeczny W: M. Kossowska, M. Kofta (red.), Psychologia poznania społecznego (s. 83–102). Warszawa: PWN.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-22

Numer

Dział

ARTYKUŁY