Ekonomia, Edukacja i Kreatywność
DOI:
https://doi.org/10.14659/PJOEP.2013.03.04Słowa kluczowe:
oryginalność, kapitał twórczy, wyższe wykształcenie, cechy studentówAbstrakt
Dostosowanie usług edukacyjnych do potrzeb lokalnego rynku pracy może zostać rozwinięte przez wdrożenie nowej roli uniwersytetów w kontekście potrzeby rozwoju gospodarczego, a mianowicie przez wspieranie twórczego kapitału swoich absolwentów. W artykule przedstawiono twórczy potencjał uczniów z rumuńsko-węgierskiego obszaru transgranicznego poprzez wskazanie głównych cech twórczych studentów, a także ich postaw i preferencji. Autorzy starają się zweryfikować wyniki badań innych naukowców, którzy analizowali to zjawisko, biorąc pod uwagę specyfikę obszaru na którym prowadzono badania. Oczekujemy wsparcia ważnej zmiany celów i treści programów nauczania w uczelni przyszłości w zakresie nacisku na rozwój kreatywności studentów.
Bibliografia
Adams, K. (2006). The Sources of Innovation and Creativity. National Center on Education and the Economy, paper Commissioned by the National Center on Education and the Economy for the New Commission on Skills of the American Workforce, Retrieved 19 September, 2012 from http://www.skillscommission.org/wp-content/uploads/2010/05/SourcesInnovationCreativity.pdf
Becker, G.S. (1964, 1993, 3rd ed.). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. Chicago, University of Chicago Press.
Berry, C., Glaesar, E. (2005). The Divergence of Human Capital across Cities, Harvard Institute of Economic Research, Discussion Paper Number 2091, Retrieved 26 September, 2012 from http://www.economics.harvard.edu/app/webroot/pub/HIER/2005/HIER2091.pdf
Branscomb, L.M., Kodama, F., Florida, R. (Eds.) (1999). Industrializing Knowledge: University – Industry Linkages in Japan and the United States (pp. 589-610). Cambridge, MA: MIT Press.
Curtu, I., Stanciu, M., D., Ivănescu, M., Floroiu, M. (2010). Analizând trecutul, trăind prezentul şi prefigurând viitorul prin ochii studenţilor [Analyzing the past, living the present and prefiguring the future through the eyes of students], Revista pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior [Quality Assurance Review for Higher Education], 2(1), 5-14.
Fasko, D. Jr. (2001). Education and Creativity. Creativity Research Journal 2000–2001, 13(3 & 4), 317–327.
Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class, New York: Basic Books.
Florida, R. (2005). The Flight of the Creative Class; The Global Competition for Talent, Harper Business.
Florida, R., Gates, G., Knudsen, B., Stolarick, K. (2006). The university and the creative economy, Retrieved 13 September, 2012 from http://creativeclass.com/rfcgdb/articles/University_andthe_Creative_Economy.pdf
Glăveanu, V. P. (forthcoming 2013). Rewriting the language of creativity: The five A’s framework, Review of General Psychology
Gregerson, M.B., Kaufman, J.C., Snyder, H.T. (eds.) (2013). Teaching Creatively and Teaching Creativity. New York: Springer New York.
Guilford, J. P. (1985). The structure-of-intellect model. In B. B. Wolman (Ed.), Handbook of intelligence: Theories, measurements, and applications (pp. 225–266). New York: Wiley.
Hatos, A. (2006). Sociologia educaţiei [Sociology of Education]. Iaşi: Polirom
Heckscher, E. F. (1919). Utrikeshandelns inverkan på inkomstfördelningen. Några teoretiska grundlinjer [The effects of foreign trade on the distribution of income.] Ekonomisk Tidskrift 21: 497-512. Abridged translation in H. Ellis and L. Metzler (eds.) (1949), Readings in the theory of international trade. Complete translation in E. Heckscher and B. Ohlin, (1991), Heckscher-Ohlin Trade theory, Cambridge (MA): MIT Press.
Houtz, J.C., Krug, D. (1995). Assessment of creativity: Resolving a Mid-Life Crisis, Educational Psychology Review, 7(3), 269-300
Kotlyarov, I.V., Kostjukevich, S.V. (2011). The European university in the context of logic of integration, European Journal of Higher Education, 1(1), 66-76
Manoilescu, M. (1929, Ist ed. in French 1986). Fortele nationale productive si comertul exterior: Teoria protectionismului si a schimbului international [National productive forces and foreign trade: protectionism and international trade theory], Bucharest: Editura Stiintifica si Enciclopedica
Mansfield, E. (1991). Academic Research and Industrial Innovation, Research Policy, 20, 1-12
Mokyr, J. (1990). The Lever of Riches: Technological Creativity and Economic Progress. New York: Oxford University Press
Nordstrom, K., Ridderstrale, J. (2008). Karaoke Capitalism - Management for mankind, Pearson Publications Company
Ohlin, B. (1933). Interregional and International Trade, Cambridge: Harvard University Press
Plucker, J., Renzulli, J.S. (1999). Psychometric approaches to the Study of Human Creativity. R.J. Sternberg (Ed.) Handbook of Creativity (pp. 35-62), London: Cambridge University Press
Porter, M.E., Stern, S. (2002). National Innovative Capacity, World Economic Forum. The Global competitiveness Report 2001-2002. New York: Oxford University Press, Retrieved 10 December, 2012 from http://www.isc.hbs.edu/Innov_9211.pdf
Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. Phi Delta Kappan, 42, 305-310
Ricardo, D. (1817). On the Principles of Political Economy and Taxation, London: John Murray, Albemarle-Street
Samuelson, P.A. (1949). International Factor-Price Equalization Once Again, The Economic Journal, 59 (234), 181-197
Simonton, D.K. (1999). Origins of Genius: Darwinian Perspectives on Creativity. Oxford University Press
Stelter, D. (2013). Collateral Damage. Ending the Era of Ponzi Finance. Ten Steps Developed Economies Must Take, Boston Consulting Group, Retrieved 8 January, 2013 from http://www.mauldineconomics.com/images/uploads/overmyshoulder/BCG_Ending_the_Era_of_Ponzi_Finance_Jan_2013.pdf
Sternberg, R.J. (2006). The Nature of Creativity. Creativity Research Journal, 18(1), 87–98
Sternberg, R.J. (Ed.) (1998). Handbook of Creativity, London: Cambridge University Press
Taylor, I. A. (1959). The Nature of the Creative Process. In P. Smith (Ed.) Creativity: An Examination of the Creative Process. (pp.51-82) New York: Hastings House
Torrance, E. P. (1974). Norms-Technical Manual: Torrance Tests of Creative Thinking. Lexington, Mass.: Ginn and Co.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autorstwo
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Zasady korzystania
Wydawca posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Artykuły udostępniane są na niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie o informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma). Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.