Performance management jako holistyczna koncepcja zarządzania organizacją
DOI:
https://doi.org/10.15678/krem.816Słowa kluczowe:
performance management, business intelligence, business performance management, systemy wspomagania decyzjiAbstrakt
W opracowaniu przedstawiono istotę koncepcji performance management jako nowego, kompleksowego podejścia do zarządzania organizacją na podstawie oceny wyników oraz jego genezę i ewolucję. Zaprezentowano również najnowszą koncepcję wykorzystania idei performance management w ramach systemu wspomagania decyzji określaną jako business performance management. Omówiono różnice pomiędzy business intelligence i business performance management. Wskazano korzyści stosowania rozwiązań klasy business performance management.Pobrania
Bibliografia
Ariyachandra T., Frolick M.N. [2006], Business Performance Management: One Truth, „Information System Management" Winter.
Armstrong M. [2007], Zarządzanie zasobami ludzkimi, a Wolters Kluwer business, Kraków.
Ballard Ch. et al. [2005], Business Performance Management... Meets Business Intelligence, International Business Machines Corporation, US.
Bates R.A., Holton E.F. [1995], Computerised Performance Monitoring: a Review of Human Resources Issues, „Human Resource Management Review", Winter.
Beer M., Ruth R.A. [1976], Employee Growth Through Performance Management, „Harvard Business Review", July-August.
Bernadin H.K. et al. [1995], Performance Appraisal Design, Development and Implementation [w:] Handbook of Human Resources Management, eds. G.R. Ferris, S.D. Rosen, D.J. Barnum, Blackwell, Cambridge, Mass.
Business performance management. Nowa generacja systemów business intelligence, business vision, www.businessvision.pl (dostęp: 20.06.2011).
Business Performance Management: Industry Framework Document, BPM Standard Group, 2005, http://bpmstandardsgroup.org (dostęp: 20.06.2011).
Dashboard Inside 2011, www.dashboardinsight.com (dostęp: 24.02.2011).
Drucker P.F. [1964], Managing for Results, Harper & Row, New York.
Eccles R.G. [1991], The Performance Measurement Manifesto, „Harvard Business Review" January-February.
Eckerson W. [2004], Best Practices in Business Performance Management: Business and Technical Strategies, „TDWI Report Series", March.
Inmon W.H. [2002], Building the Data Warehouse, John Willey & Sons, Nowy Jork.
Kane J.S. [1996], The Conceptualization and Representation of Total Performance Effectiveness, „Human Resource Management Review", Summer.
Kaplan S.R., Norton D.P. [2006], Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kisielnicki J., Sroka H. [1999], Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania. Metody projektowania i wdrażania systemów, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Kochański T. [2005], Informacja i wiedza w koncepcji business intelligence, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 11.
Orzechowski R. [2005], eBusiness Intelligence, „E-mentor", nr 2.
Podręczny słownik angielsko-polski [1970], Wiedza Powszechna, Warszawa.
Pszczołowski T. [1978], Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław.
Pugna I.B., Albescu F., Babeanu D. [2009], The Role of Business Intelligence in Business Performance Management, „Annals of the University of Oradea, Economic Science Series", nr 18 (4).
Surma J. [2009], Business intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ziębicki B. [2010], Współczesne koncepcje oceny efektywności organizacyjnej - próba porównania [w:] Efektywność - rozważania nad istotą i pomiarem, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 144, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Ziębicki B. [2011], Istota i ewolucja koncepcji performance management (zarządzanie wynikami) [w:] Rozwój koncepcji i metod zarządzania, red. J. Czekaj i M. Lisiński, Wydawnictwo Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Zimniewicz K. [1991], Techniki zarządzania, PWE, Warszawa.