A Factor Analysis of the Impact of Digitalisation on the Banking Industry
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0991.0101Słowa kluczowe:
cyfryzacja, technologie cyfrowe, system bankowy, innowacje, fintechAbstrakt
Tytuł artykułu: Analiza czynnikowa wpływu cyfryzacji na sektor bankowy
Cel: W artykule dokonano analizy wpływu cyfryzacji na branżę bankową. Przeprowadzone dotychczas badania wskazują, że wpływ ten jest zazwyczaj pozytywny. Cyfryzacja przyczynia się przede wszystkim do: poprawy jakości usług bankowych i przyspieszenia obsługi klienta, optymalizacji wewnętrznych procesów biznesowych oraz zwiększenia rentowności i wydajności branży bankowej. Ustalenia te zakwestionowano i, wykorzystując analizę czynnikową, zbadano relacje między rentownością, udziałem pożyczek bankowych obarczonych ryzykiem i płatnościami online w 87 krajach.
Metodyka badań: W badaniach zastosowano analizę czynnikową do określenia korelacji między różnymi zmiennymi, analizę retrospektywną, która umożliwiła analizę danych z uwzględnieniem czynnika czasu, oraz systematyczne podejście do identyfikacji obszarów problemowych i wyciągania wniosków z badań.
Wyniki badań: Wykazano, że cyfryzacja ma negatywny wpływ na analizowane wskaźniki działalności bankowej. Kraje, które w większym stopniu wykorzystują internet w obsłudze płatności, mają niższe zwroty z aktywów bankowych i wyższy udział aktywów problematycznych w swoich portfelach. Analizując dane z 2014 r., stwierdzono, że rok ten stanowił dla branży bankowej punkt zwrotny. Banki nie wykorzystywały w pełni technologii cyfrowych i innowacji. W efekcie firmy fintechowe zaczęły konkurować z bankami i zdobywały udział w rynku. Dane z 2017 r. pokazują spadek w zakresie wpływu udziału płatności dokonywanych przez internet na rentowność aktywów bankowych. Porównanie danych z lat 2014 i 2017 prowadzi jednak do odmiennego wniosku dotyczącego relacji między udziałem płatności internetowych a jakością portfeli kredytowych banków. W krajach, które w większym stopniu wykorzystują internet do obsługi płatności, rośnie ryzyko banków.
Wnioski: Banki powinny wykorzystywać technologie cyfrowe nie tylko do zwiększania sprzedaży i poprawy jakości obsługi klienta, ale także do ulepszania systemów scoringowych i monitoringu finansowego. Innowacyjne systemy AI i big data oraz identyfikacja klientów pozwalają na lepszą ocenę zdolności kredytowej i ryzyka. Należy również zwrócić uwagę na konieczność poszerzania wiedzy społeczeństwa o finansach. Banki muszą także wziąć odpowiedzialność za edukację swoich klientów za pomocą technologii cyfrowych. Chatboty, które obecnie wykorzystywane są przede wszystkim do zwiększania sprzedaży i doradztwa, mogą być stosowane w celach szkoleniowych i wskazywać na typowe błędy finansowe popełniane przez klientów. Ponadto chatboty mogą udzielać klientom porad dotyczących inwestowania z zyskiem wolnych środków.
Wkład w rozwój dyscypliny: Cyfryzacja daje bankom duże możliwości, ale jednocześnie stwarza ryzyko, z którym nie nauczyły się one jeszcze sobie radzić.Pobrania
Bibliografia
Deshpande B. (2018), Digitalization in Banking Sector, “International Journal of Trend in Scientific Research and Development”, Special Issue, October, https://doi.org/10.31142/ijtsrd18677. DOI: https://doi.org/10.31142/ijtsrd18677
Ebrahim R., Kumaraswamy S., Abdulla Y. (2021), Fintech in Banks: Opportunities and Challenges (in:) Innovative Strategies for Implementing FinTech in Banking, eds Y.A. Albastaki, A. Razzaque, A.M. Sarea, IGI Global, Hershey PA, https://doi.org/10.4018/978-1-7998-3257-7.ch006. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-3257-7.ch006
Global Findex Database 2017, Retrieved from https://globalfindex.worldbank.org/#data_sec_focus (accessed: 14.07.2020).
Grubic T., Jennions I. (2018), Remote Monitoring Technology and Servitised Strategies – Factors Characterising the Organisational Application, “International Journal of Production Research”, vol. 56(6), https://doi.org/10.1080/00207543.2017.1332791. DOI: https://doi.org/10.1080/00207543.2017.1332791
Harchekar J. (2018), Digitalization in Banking Sector, “International Journal of Trend in Scientific Research and Development”, Special Issue, October, https://doi.org/10.31142/ijtsrd18681. DOI: https://doi.org/10.31142/ijtsrd18681
Hasselblatt M., Huikkola T., Kohtamäki M., Nickell D. (2018), Modeling Manufacturer’s Capabilities for the Internet of Things, “Journal of Business & Industrial Marketing”, vol. 33(6), https://doi.org/10.1108/jbim-11-2015-0225. DOI: https://doi.org/10.1108/JBIM-11-2015-0225
Hyatt J. (2018), The Revolution Will Be Digitized, Perspectives from CFO Research. Field Notes: CFO, April/May, https://www.cfo.com/applications/2018/05/digital-investments-revolution/.
International Monetary Fund (2020), Retrieved from https://data.imf.org/ (accessed: 14.06.2020).
Mirković V., Lukić J., Martin V. (2019), Reshaping Banking Industry through Digital Transformation. Paper presented at FINIZ 2019 – Digitization and Smart Financial Reporting, https://doi.org/10.15308/finiz-2019-31-36. DOI: https://doi.org/10.15308/finiz-2019-31-36
Musina A.A. (2020), Digitalization of Banking – the Way to Create a «Bank of the Future», “Intelligence. Innovations. Investment”, no 6, https://doi.org/10.25198/2077-7175-2019-6-10. DOI: https://doi.org/10.25198/2077-7175-2019-6-10
Parida V., Sjödin D., Reim W. (2019), Reviewing Literature on Digitalization, Business Model Innovation, and Sustainable Industry: Past Achievements and Future Promises, “Sustainability”, vol. 11(2), https://doi.org/10.3390/su11020391. DOI: https://doi.org/10.3390/su11020391
Rodin B.K., Ganiev R.G., Orazov S.T. (2019), «Fintech» in Digitalization of Banking Services (in:) Proceedings of the International Scientific and Practical Conference on Digital Economy (ISCDE 2019), Atlantis Press, https://doi.org/10.2991/iscde-19.2019.31. DOI: https://doi.org/10.2991/iscde-19.2019.31
Schmidt J., Drews P., Schirmer I. (2017), Digitalization of the Banking Industry: A Multiple Stakeholder Analysis on Strategic Alignment. Presented at Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Boston.
Sjödin D., Parida V., Leksell M., Petrovic A. (2018), Smart Factory Implementation and Process Innovation. A Preliminary Maturity Model for Leveraging Digitalization in Manufacturing, “Research-Technology Management”, vol. 61(5), https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1471277. DOI: https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1471277
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.