Locating Accounting Outsourcing Centres in the Countries of Central and Eastern Europe in the Light of Global Conditions – Research Proposal
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0969.0905Słowa kluczowe:
outsourcing, koszty, korzyści, delegowane procesy, lokalizacja działalnościAbstrakt
Tytuł artykułu: Globalne uwarunkowania lokalizacji centrów outsourcingu rachunkowości w krajach Europy Centralnej i Wschodniej – projekt badań
Celem artykułu jest prezentacja przygotowywanego przez autorkę badania ukierunkowanego na uzasadnienie podstaw prawidłowej lokalizacji centrów outsourcingu rachunkowości w kontekście złożoności delegowanych do nich procesów. W tym celu wykorzystano opracowaną przez autorkę macierz (powstałą na podstawie zrealizowanego w 2016 r. badania pilotażowego) zależności pomiędzy złożonością procesów a kosztami ich realizacji. Badanie jest na etapie przygotowania (m.in. analizy rynku inwestorów outsourcingowych, podejmowania decyzji dotyczącej prawidłowego doboru próby, dopracowywania szczegółowych pytań badawczych), a jego zaplanowany czas realizacji to przełom lat 2017 i 2018. Na obecnym etapie wyznaczono podstawowe pytania badawcze, hipotezy oraz dokonano wstępnego wyboru metody statystycznej sprzyjającej ocenie badanych parametrów. Wyniki badania mają zostać udostępnione zainteresowanym stronom jako narzędzie wspierające podejmowanie decyzji dotyczących lokacji centrów outsourcingu rachunkowości w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.
Pobrania
Bibliografia
Top 100 Outsourcing Destinations, www.tholons.com (accessed: 18.12.2016).
Blokdijk G. (2008), Outsourcing 100 Success Secrets, 100 Most Asked Questions: The Missing IT, Business Process, Call Center, HR – Outsourcing to India, China and more Guide, G. Blokdijk, USA.
Business Services in Central 7 Eastern Europe (2015), www.absl.pl, http://ksiegowosc.infor.pl/raport-dnia/143827,Nowoczesne-technologie-IT-w-sluzbie-ksiegowego.html#ixzz2wxxL0vrD, http://www.oecd.org/science/innovationinsciencetechnologyandindustry/2101733.p (accessed: 20.02.2017).
Davis D. (2006), Use of Service Credits to Mediate Performance in an Outsourcing Agreement (in:) P. Barr, R. Garvais (eds), Global Outsourcing Strategies: An International Reference on Effective Outsourcing Relationships, Gover Publishing Company, USA.
Egger P., Pfaffermayr M. (2004), Two Dimensions of Convergence: National and International Wage Adjustment Effects of Cross-border Outsourcing in Europe, “Review of International Economics”, vol. 12, no 5, https://doi.org/10.1111/j.1467-9396.2004.00484.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9396.2004.00484.x
Felton J. A. (2008), The Art of Outsourcing Information Technology, Author House, USA.
Geishecker I. (2006), Does Outsourcing to Central and Eastern Europe Really Threaten Manual Workers’ Jobs in Germany?, “The World Economy”, vol. 29, no 5. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9701.2006.00800.x
Gelinas U. J., Dull R. B. (2009), Accounting Information Systems, 8th ed., South-Western, USA.
Gronroos Ch. (2007), Service Management and Marketing, Customer Management in Service Competition, John Wiley & Sons.
Kakabadse A., Kakabadse N. (2002), Trends in Outsourcing: Contrasting the US and Europe, “European Management Journal”, vol. 20(2), https://doi.org/10.1016/s0263-2373(02)00029-4. DOI: https://doi.org/10.1016/S0263-2373(02)00029-4
Kremic T., Icmeli O., Rom W. O. (2006), Outsourcing Decision Support: A Survey of Benefits, Risks and Decision Factors, Supply Chain Management, “An International Journal”, vol. 11, no 6, https://doi.org/10.1108/13598540610703864. DOI: https://doi.org/10.1108/13598540610703864
Lacity M. C., Hirschheim R. (1995), Information Systems Outsourcing: Myths, Metaphors and Realities, John Wiley & Sons Inc., USA.
Marin D. (2006), A New International Division of Labor in Europe: Outsourcing and Offshoring to Eastern Europe, “Journal of the European Economic Association”, vol. 4, nos 2–3, https://doi.org/10.1162/jeea.2006.4.2-3.612. DOI: https://doi.org/10.1162/jeea.2006.4.2-3.612
Masłowski A. (2005), Nowe formy usług opartych na wiedzy, “Handel Wewnętrzny”, no 3.
Micherda B. (2006), Problemy wiarygodności sprawozdania finansowego, Difin, Warszawa.
Nadolna B. (2007), Outsourcing (in:) K. Czubakowska (ed.), Od auditingu do sponsoringu w rachunkowości, PWE, Warszawa.
Orliński B. (2013), Wpływ outsourcingu i offshoringu na konkurencyjność przedsiębiorstw w warunkach globalizacji, “Zarządzanie i Finanse”, vol. 1, no 2.
Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce (2015), www.absl.pl (accessed: 20.02.2017).
Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce (2016), www.absl.pl (accessed: 20.02.2017).
Świetla K. (2014), Outsourcing usług księgowych w świetle oczekiwań biur rachunkowych i ich klientów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Szymaniak A., Pniewski K. (2008), Globalizacja usług. Outsourcing, offshoring and shared services center, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Willcocks L., Lacity M., Fitzgerald G. (1995), Information Technology Outsourcing in Europe and the USA: Assesment Issues, “International Journal of Information Management”, vol. 15(5), https://doi.org/10.1016/0268-4012(95)00035-6. DOI: https://doi.org/10.1016/0268-4012(95)00035-6
Zarzycka E., Michalak M. (2013), Centra usług wspólnych (SSC) jako forma organizacji procesów rachunkowości – wyzwania dla praktyki i badań naukowych, “Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, no 130.
Zieliński J. A. (2008), Outsourcing doradztwa podatkowego i rachunkowości w małej firmie, Wolters Kluwer, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.