Dywidenda emocjonalna z inwestycji alternatywnych na przykładzie win francuskich
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0958.1002Słowa kluczowe:
dywidenda emocjonalna, inwestycje alternatywne, aktywa kolekcjonerskie, inwestycje w wina, wina francuskieAbstrakt
Inwestycje w aktywa emocjonalne dostarczają inwestorom korzyści zarówno finansowych, jak i niefinansowych. Są one pochodną relacji emocjonalnej inwestora do przedmiotu inwestycji i odzwierciedlają pieniężny ekwiwalent korzyści płynących z faktu jego posiadania.
W artykule podjęto próbę kwantyfikacji korzyści niepieniężnych w drodze estymacji czterech rodzajów psychicznych stóp zwrotu z inwestycji w szlachetne wina z rejonu Bordeaux, Burgundii i Szampanii. Uzyskane wyniki pozwalają na pozytywną weryfikację hipotezy o niższym poziomie psychicznych stóp zwrotu z inwestycji w wina wchodzące w skład indeksu Liv-ex 50, a więc cieszące się dużym zainteresowaniem inwestorów spekulantów, w porównaniu z winami objętymi indeksem Bordeaux Legends 50, o większych walorach dla inwestorów kolekcjonerów. Niemniej w odniesieniu do pozostałych analizowanych indeksów win weryfikacja tego typu hipotezy jest negatywna. Dalsze badania wymagają opracowania nowych narzędzi obliczeniowych oraz operowania na danych zdezagregowanych.
Pobrania
Bibliografia
Baumol W. [1986], Unnatural Value: Or Art Investment as Floating Crap Game, „American Economic Review”, vol. 76, nr 2.
Burton B., Jacobsen J. [1999], Measuring Returns on Investments in Collectibles, „Journal of Economic Perspectives”, vol. 13, nr 4, https://doi.org/10.1257/jep.13.4.193. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.13.4.193
Candela G., Castellani M., Pattitoni P. [2013], Reconsidering Psychic Return in Art Investments, „Economics Letters”, vol. 118, nr 2, https://doi.org/10.1016/j.econlet.2012.11.010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econlet.2012.11.010
Czupryna M., Oleksy P. [2015], Rational Speculative Bubbles in Fine Wine Investment Market, Kwartalnik Kolegium Społeczno-Ekonomicznego SGH „Studia i Prace”, nr 3(23). DOI: https://doi.org/10.33119/KKESSiP.2015.3.3.12
Dimson E., Rousseau P.L., Spaenjers Ch. [2015], The Price of Wine, „Journal of Financial Economics”, vol. 118, nr 2, https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2015.08.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2015.08.005
Dimson E., Spaenjers Ch. [2011], Ex Post: The Investment Performance of Collectible Stamps, „Journal of Financial Economics”, vol. 100, nr 2, https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2010.12.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2010.12.005
Dimson E., Spaenjers Ch. [2014], Investing in Emotional Assets, „Financial Analysts Journal”, vol. 70, nr 2, https://doi.org/10.2469/faj.v70.n2.8. DOI: https://doi.org/10.2469/faj.v70.n2.8
Faye B., Le Fur E., Prat S. [2015], Dynamics of Fine Wine and Asset Prices: Evidence from Short- and Long-run Co-movements, „Applied Economics”, vol. 47, nr 29, https://doi.org/10.1080/00036846.2015.1011321. DOI: https://doi.org/10.1080/00036846.2015.1011321
Frey B., Eichenberger R. [1995], On the Rate of Return in the Art Market: Survey and Evaluation, „European Economic Review”, vol. 39, nr 3–4, https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)00059-9. DOI: https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)00059-9
Goetzmann W.N., Renneboog L., Spaenjers Ch. [2011], Art and Money, „American Economic Review”, vol. 101, nr 3, https://doi.org/10.1257/aer.101.3.222. DOI: https://doi.org/10.1257/aer.101.3.222
Goetzmann W.N., Spiegel M. [1995], Private Value Components, and the Winner’s Curse in an Art Index, „European Economic Review”, vol. 39, nr 3–4, https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)00061-4. DOI: https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)00061-4
Kazakina K. [2016], Billionaire Griffin Pays $500 Million for Two Paintings, www.bloomberg.com (data dostępu: 27.04.2016).
Kompa K., Witkowska D. [2013], Indeks rynku sztuki. Badania pilotażowe dla wybranych malarzy polskich, „Journal of Management and Finance”, nr 3(2).
Kourtis A., Markellos A.R.N., Psychoyios D. [2012], Wine Price Risk Management: International Diversification and Derivative Instruments, „International Review of Financial Analysis”, vol. 22, https://doi.org/10.1016/j.irfa.2012.02.001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.irfa.2012.02.001
Lovo S., Spaenjers Ch. [2014], Unique Durable Assets, Working Paper, http://www.darden.virginia.edu/uploadedFiles/Darden_Web/Content/Faculty_Research/Seminars_and_Conferences/Lovo%20and%20Spaenjers%20-%20Unique%20Durable%20Assets.pdf (data dostępu: 30.09.2016)
Mandel B.R. [2009], Art as an Investment and Conspicuous Consumption Good, „American Economic Review”, vol. 99, nr 4, https://doi.org/10.1257/aer.99.4.1653. DOI: https://doi.org/10.1257/aer.99.4.1653
McIntosh W.D., Schmeichel B. [2004], Collectors and Collecting: A Social Psychological Perspective, „Leisure Sciences”, vol. 26, nr 1, https://doi.org/10.1080/01490400490272639. DOI: https://doi.org/10.1080/01490400490272639
Mei J., Moses M. [2002], Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces, „American Economic Review”, vol. 92, nr 5, https://doi.org/10.1257/000282802762024719. DOI: https://doi.org/10.1257/000282802762024719
Muensterberger W. [1994], Collecting: An Unruly Passion: Psychological Perspectives, Harcourt, Brace and Company, New York.
Pownall R., Koedijk K., Roon F. de [2009], Emotional Assets and Investment Behavior, „Social Science Research Network”, https://doi.org/10.2139/ssrn.1341875. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1341875
Satchell S., Srivastava N. [2014], Microeconomics of Art: Art, Luxury Goods and Risk [w:] Risk and Uncertainty in the Art World, ed. A.M Dempster, Bloomsbury Publishing, London.
Spaenjers Ch., Goetzmann W.N., Mamonova E. [2015], The Economics of Aesthetics and Record Prices for Art since 1701, „Explorations in Economic History”, vol 57, https://doi.org/10.1016/j.eeh.2015.03.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eeh.2015.03.003
World Wealth Report 2015 [2015], Capgemini and BRC Wealth Management, www.worldwealthreport.com (data dostępu: 30.08.2016).