Analiza roli kredytów konsumpcyjnych w procesie dyfuzji innowacji – ujęcie aksjomatyczne
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0957.0901Słowa kluczowe:
kredyt konsumencki, proces dyfuzji innowacji, ekonomia Debreu z pieniądzem, schumpeterowska ewolucja innowacyjna, analiza aksjomatycznaAbstrakt
Głównym celem artykułu jest formalna analiza roli kredytów konsumpcyjnych w procesie dyfuzji innowacji. Aby zrealizować postawione zadanie, zostały użyte następujące narzędzia: teorio-mnogościowy i topologiczny aparat pojęciowy z teorii równowagi ogólnej oraz statyczny model ekonomii Debreu z pieniądzem w postaci wielozakresowego systemu relacyjnego. Dla danego modelu zdefiniowano specyficzne rozszerzenia ze względu na zmiany innowacyjne w sferze konsumpcji lub zmiany imitujące w sferze produkcji. Wprowadzone rozszerzenia umożliwiły formalne zdefiniowanie procesu dyfuzji innowacji oraz przeprowadzenie analizy roli kredytów konsumpcyjnych w tym procesie. W szczególności wykazano, że kredyty te mogą poprawić końcowy stan równowagi danego procesu.
Pobrania
Bibliografia
Andersen E.S. [2007], Innovation and Demand [w:] Elgar Companion to Neo-Schumpeterian Economics, red. H. Hanusch, A. Pyka, Edward Elgar, Cheltenham–Northampton.
Ciałowicz B., Malawski A. [2010], Demand-driven Schumpeterian Innovative Evolution, The 13th International Schumpeter Society Conference, Aalborg, Denmark.
Ciałowicz B., Malawski A. [2011], The Role of Banks in the Schumpeterian Innovative Evolution – An Axiomatic Set-up [w:] Catching up, Spillovers and Innovation Networks in a Schumpeterian Perspective, red. A. Pyka, M. da Graça Derengowski Fonseca, Springer, Berlin–Heidelberg–New York.
Ciałowicz B., Malawski A. [2012], The Role of Households in the Schumpeterian Innovative Evolution – An Axiomatic Set-up, The 14th International Schumpeter Society Conference, University of Queensland, Brisbane, Australia.
Ciałowicz B., Malawski A. [2013], Demand-driven Schumpeterian Innovative Evolution [w:] Innovative Economy as the Object of Investigation in Theoretical Economics, red. A. Malawski, Cracow University of Economics Press, Cracow.
Ciałowicz B., Malawski A. [2014], The Logic of Imitative Processes: Imitation as Secondary Innovation – An Axiomatic Schumpeterian Analysis, The 15th International Schumpeter Society Conference (ISS), Friedrich Schiller University, Jena, Germany.
Ciałowicz B. [2014], Rola imitacji w schumpeterowskiej ewolucji innowacyjnej – ujęcie aksjomatyczne [w:] Statystycy, ekonometrycy i matematycy Polski Południowej dla rozwoju badań społeczno-ekonomicznych, red. J. Pociecha, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Ciałowicz, B. [2015], Analysis of Consumer Innovativeness in an Axiomatic Approach, 51 Jubileuszowa Konferencja Statystyków, Ekonometryków i Matematyków Polski Południowej, Wojanów, Polska.
Ciałowicz B. [2016], Innowacyjność konsumentów w procesie dyfuzji innowacji – ujęcie aksjomatyczne [w:] Matematyka i informatyka na usługach ekonomii, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Clark R.A., Goldsmith R.E. [2006], Interpersonal Influence and Consumer Innovativeness, „International Journal of Consumer Studies”, vol. 30, nr 1, http://doi.org/10.1111/j.1470.6431.2005.00435.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00435.x
Debreu G. [1959], Theory of Value, Viley, New York.
Hanusch H., Pyka A. [2007a], A Roadmap to Comprehensive Neo-Schumpeterian Economics [w:] Elgar Companion to Neo-Schumpeterian Economics, red. H. Hanusch, A. Pyka, Edward Elgar, Cheltenham–Northampton.
Hanusch H., Pyka, A. [2007b], Principles of Neo-Schumpeterian Economics, „Cambridge Journal of Economics”, vol. 31, nr 2, https://doi.org/10.1093/cje/bel018. DOI: https://doi.org/10.1093/cje/bel018
Malawski A. [1999], Metoda aksjomatyczna w ekonomii, Ossolineum, Wrocław.
Malawski A. [2005], A Dynamical System Approach to the Arrow-Debreu Theory of General Equilibrium [w:] The 9th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics, International Institute of Informatics and Systemics, Orlando, Florida.
Malawski A., Woerter M. [2006], Diversity Structure of the Schumpeterian Evolution. An Axiomatic Approach, Arbeitspapiere/Working Papers of the Swiss Institute for Business Cycle Research, nr 153, KOF, Zürich.
McMeekin A., Tomlinson M., Green K., Walsh V. [2002], Innovation by Demand: An Interdisciplinary Approach to the Study of Demand and Its Role in Innovation, Manchester University Press, Manchester–New York.
Nelson R.R., Winter S.G. [1982], An Evolutionary Theory of Economic Change, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge.
Rogers E.M. [1962], Diffusion of Innovations, The Free Press, New York.
Saam N.J. [2005], The Role of Consumers in Innovation Processes in Markets, „Rationality and Society”, vol. 17, nr 3, https://doi.org/10.1177/1043463105055465. DOI: https://doi.org/10.1177/1043463105055465
Schumpeter J.A. [1912], Die Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung, Duncker & Humblot, Leipzig.
Sibirskij K.S., Szube A.S. [1987], Semidynamical Systems (Topological Theory), Sztinca, Kiszyniów.
Tarde G. [1890], Les lois de l’imitation. Psychologie économique, tome premier, red. F. Alcan, Bibliothèque de philosophie contemporaine, Ancienne Librairie Germer Baillière et Cie, Paris.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.