Experience as a Subject of Market Exchange – Theoretical and Methodological Reflections Based on Sports Tourism
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0976.0401Keywords:
product, experience, experience economics, methodology, sports tourismAbstract
The paper examines whether approaches and methods developed in economics can be effective in recognising consumer assessments of experience-based products that provide intense and memorable impressions. It assesses the theoretical foundations of product evaluation and their methodological consequences, formulated within mainstream economics (neoclassical economics) and beyond (behavioural economics, experimental economics). Sports tourism was used to exemplify the difficulties that arose in choosing this path to examine the issue. It was found that while mainstream economics can form the theoretical and methodological basis of empirical research on the issue of consumer perception of experience-based products, schools of heterodox economics can provide a greater increase in knowledge in this field.Downloads
References
Alejziak W. (2008), Metodologia badań w turystyce (w:) Turystyka w naukach humanistycznych, red. R. Winiarski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bouchet P., Lebrun A.M., Auvergne S. (2004), Sport Tourism Customer Experiences: A Comprehensive Model, „Journal of Sport and Tourism”, vol. 9, nr 2, https://doi.org/ 10.1080/14775080410001732578. DOI: https://doi.org/10.1080/14775080410001732578
Davies J., Williment J. (2008), Sport Tourism – Grey Sport Tourists, All Black and Red Experiences, „Journal of Sport and Tourism”, vol. 13, nr 3, https://doi.org/10.1080/14775080802327144. DOI: https://doi.org/10.1080/14775080802327144
Dellaert B., Borgers A., Timmermans H. (1995), A Day in the City: Using Conjoint Choice Experiments to Model Urban Tourists’ Choice of Activity Packages, „Tourism Management”, vol. 16, nr 5, https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00035-M. DOI: https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00035-M
Dziewanowska K., Kacprzak A. (2013), Marketing doświadczeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Fairley S. (2003), In Search of Relieved Social Experience: Group-based Nostalgia Sport Tourism, „Journal of Sport Management”, vol. 17, nr 3, https://doi.org/10.1123/jsm.17.3.284. DOI: https://doi.org/10.1123/jsm.17.3.284
Fairley S., Gibson H., Lamont M. (2018), Temporal Manifestations of Nostalgia: Le Tour de France, „Annals of Tourism Research”, https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.09.004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.09.004
Gorazda M. (2014), Filozofia ekonomii, Copernicus Center Press, Kraków.
Kacprzak A., Dziewanowska K., Skorek M. (2015), Gospodarka doświadczeń. Perspektywa polskiego konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kahneman D., Tversky A. (1979), Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk, „Econometrica”, vol. 47, nr 2, https://doi.org/10.2307/1914185. DOI: https://doi.org/10.2307/1914185
Kaplanidou K., Vogt Ch. (2010), The Meaning and Measurement of a Sport Event Experience among Active Sport Tourists, „Journal of Sport Management”, vol. 24, nr 5, https://doi.org/10.1123/jsm.24.5.544. DOI: https://doi.org/10.1123/jsm.24.5.544
Klaus P., Maklan S. (2011), Bridging the Gap for Destination Extreme Sports: A Model of Sports Tourism Customer Experience, „Journal of Marketing Management”, vol. 27, nr 13–14, https://doi.org/10.1080/0267257x.2011.624534. DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.2011.624534
Klimkowski C. (2002), Znaczenie założeń behawioralnych w ekonomii, „Ekonomista”, nr 6.
Krawczyk M. (2012), Podstawy: filozofia metody eksperymentalnej w ekonomii (w:) Ekonomia eksperymentalna, red. M. Krawczyk, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Landreth H., Colander D.C. (2005), Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
MacCannell D. (2005), Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
Marciszewska B. (2010), Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Matuszyk A. (1998), Humanistyczne podstawy sportów przestrzeni (na przykładzie alpinizmu), Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie, Kraków.
Mazurek-Łopacińska K. (2006), Marketing doznań i doświadczeń – zasady i rola w oddziaływaniu na klientów (w:) Ekspansja czy regres marketingu, red. E. Duliniec, L. Garbarski, J. Mazur, M. Strzyżewska, W. Wrzosek, PWE, Warszawa.
Niezgoda A. (2013), Rola doświadczenia w zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym. Koncepcja ekonomii doświadczeń i marketingu doznań, „Folia Turistica”, nr 28.
Noga M. (2017), Neuroekonomia a ekonomia głównego nurtu, CeDeWu, Warszawa.
Oleński J. (2001), Ekonomika informacji. Podstawy, PWE, Warszawa.
Orlik K. (2017), Makroekonomia behawioralna. Jak wyjaśniać zjawiska makroekonomiczne z wykorzystaniem ekonomii behawioralnej, CeDeWu, Warszawa.
Perić M. (2010), Sports Tourism and System of Experiences, „Tourism and Hospitality Management”, vol. 16, nr 2. DOI: https://doi.org/10.20867/thm.16.2.5
Pine II B.J., Gilmore J.H. (1999), The Experience Economy: Work Is Theatre and Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston.
Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2005), Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.
Ross S.D., Norman W.C., Dorsch M.J. (2003), The Use of Conjoint Analysis in the Development of a New Recreation Facility, „Managing Leisure”, vol. 8, nr 4, https://doi.org/10.1080/1360671032000155578. DOI: https://doi.org/10.1080/1360671032000155578
Sagan A. (2004), Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Shipway R., Jones I. (2007), Running away from Home: Understanding Visitor Experiences and Behaviour at Sport Tourism Events, „International Journal of Tourism Research”, vol. 9, nr 5, https://doi.org/10.1002/jtr.641. DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.641
Simon H.A. (1972), Theories of Bounded Rationality (w:) Decision and Organization, red. C.B. McGuire, R. Radner, North-Holland Publishing Company, Amsterdam.
Skowronek I. (2012), Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy, Poltext, Warszawa.
Słownik historii myśli ekonomicznej (2014), red. E. Kundera, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Staniek Z. (2017), Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne, Difin, Warszawa.
Stasiak A. (2013), Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń, „Turyzm”, t. 23, z. 1. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.23.1.03
Suh Y.K., McAvoy L. (2005), Preferences and Trip Expenditures – a Conjoint Analysis of Visitors to Seoul, Korea, „Tourism Management”, vol. 26, nr 3, https://doi.org/ 10.1016/j.tourman.2003.11.015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.11.015
Szczechowicz B. (2012), Kultura fizyczna jako źródło wartości produktu turystycznego. Studium teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
Szczechowicz B. (2015), Łączenie wartości turystyki i sportu w świetle analizy ofert rynkowych (w:) Turystyka sportowa. Społeczno-kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, red. M. Kazimierczak, Akademia Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Poznań.
Szczechowicz B. (2016), Sposoby i środki zaspokajania potrzeb uczestnictwa w turystyce kulturowej sportu w świetle analizy struktury przedmiotowej rynku (w:) Inspiracje sportem w turystyce kulturowej, red. M. Kazimierczak, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań.
Szczechowicz B. (2017), Współtworzenie wartości produktu turystycznego z klientami przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z wykorzystaniem firmowych witryn WWW, „Folia Turistica”, nr 42, https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4092. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4092
Szumilak J. (2007), Racjonalność zachowań nabywców usług turystycznych w aspekcie gospodarowania informacją, „Folia Turistica”, nr 18.
Towse R. (2011), Ekonomia kultury. Kompendium, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Urry J. (2007), Spojrzenie turysty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Veblen T. (2008), Teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
Walesiak M., Bąk A. (2000), Conjoint analysis w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Wichmann A., Jarvis N. (2014), Commitment, Expertise and Mutual Recognition: Oscillating Sports Tourism Experiences of Performing and Watching at the World Gymnaestrada, „Journal of Sport and Tourism”, vol. 19, nr 3–4, https://doi.org/10.1080/ 14775085.2015.1124797. DOI: https://doi.org/10.1080/14775085.2015.1124797
Wilkin J. (2016), Instytucjonalne i kulturowe podstawy gospodarowania. Humanistyczna perspektywa ekonomii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Wprowadzenie do ekonomii (2004), red. Z. Dach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Zajonc R.B. (1985), Uczucia a myślenie: nie trzeba się domyślać, by wiedzieć, co się woli, „Przegląd Psychologiczny”, vol. 28, nr 1.