Performance Management as a Holistic Concept of Management
DOI:
https://doi.org/10.15678/krem.816Keywords:
performance management, business intelligence, business performance management, decision support systemsAbstract
The article presents the concept of performance management as a new, complex approach to organisation management based on the results of an evaluation. The origin and evolution of performance management are described, as are the differences between Business Intelligence and Business Performance Management, and the benefits of using the latter of these two. The newest concept for applying performance management as a part of the decision-making process, described as Business Performance Management, is shown.
Downloads
References
Ariyachandra T., Frolick M.N. [2006], Business Performance Management: One Truth, „Information System Management" Winter.
Armstrong M. [2007], Zarządzanie zasobami ludzkimi, a Wolters Kluwer business, Kraków.
Ballard Ch. et al. [2005], Business Performance Management... Meets Business Intelligence, International Business Machines Corporation, US.
Bates R.A., Holton E.F. [1995], Computerised Performance Monitoring: a Review of Human Resources Issues, „Human Resource Management Review", Winter.
Beer M., Ruth R.A. [1976], Employee Growth Through Performance Management, „Harvard Business Review", July-August.
Bernadin H.K. et al. [1995], Performance Appraisal Design, Development and Implementation [w:] Handbook of Human Resources Management, eds. G.R. Ferris, S.D. Rosen, D.J. Barnum, Blackwell, Cambridge, Mass.
Business performance management. Nowa generacja systemów business intelligence, business vision, www.businessvision.pl (dostęp: 20.06.2011).
Business Performance Management: Industry Framework Document, BPM Standard Group, 2005, http://bpmstandardsgroup.org (dostęp: 20.06.2011).
Dashboard Inside 2011, www.dashboardinsight.com (dostęp: 24.02.2011).
Drucker P.F. [1964], Managing for Results, Harper & Row, New York.
Eccles R.G. [1991], The Performance Measurement Manifesto, „Harvard Business Review" January-February.
Eckerson W. [2004], Best Practices in Business Performance Management: Business and Technical Strategies, „TDWI Report Series", March.
Inmon W.H. [2002], Building the Data Warehouse, John Willey & Sons, Nowy Jork.
Kane J.S. [1996], The Conceptualization and Representation of Total Performance Effectiveness, „Human Resource Management Review", Summer.
Kaplan S.R., Norton D.P. [2006], Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kisielnicki J., Sroka H. [1999], Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania. Metody projektowania i wdrażania systemów, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Kochański T. [2005], Informacja i wiedza w koncepcji business intelligence, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 11.
Orzechowski R. [2005], eBusiness Intelligence, „E-mentor", nr 2.
Podręczny słownik angielsko-polski [1970], Wiedza Powszechna, Warszawa.
Pszczołowski T. [1978], Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław.
Pugna I.B., Albescu F., Babeanu D. [2009], The Role of Business Intelligence in Business Performance Management, „Annals of the University of Oradea, Economic Science Series", nr 18 (4).
Surma J. [2009], Business intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ziębicki B. [2010], Współczesne koncepcje oceny efektywności organizacyjnej - próba porównania [w:] Efektywność - rozważania nad istotą i pomiarem, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 144, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Ziębicki B. [2011], Istota i ewolucja koncepcji performance management (zarządzanie wynikami) [w:] Rozwój koncepcji i metod zarządzania, red. J. Czekaj i M. Lisiński, Wydawnictwo Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Zimniewicz K. [1991], Techniki zarządzania, PWE, Warszawa.