The Evolution of the Conceptual Scope of Marketing and Changes in the Areas, Methods and Techniques of Research

Authors

  • Krystyna Mazurek-Łopacińska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Badań Marketingowych
  • Magdalena Sobocińska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Badań Marketingowych

DOI:

https://doi.org/10.15678/krem.783

Keywords:

marketing research, marketing development, paradigms of social sciences, new technologies

Abstract

This paper examines the ongoing changes in marketing research brought about by the development of marketing discourse. Given the interdisciplinary character of marketing, which has made such research develop as a multi-paradigmatic science, it is important to show the applications of social studies paradigms to marketing and marketing research, including the neopositive-functional-systematic, the interpretative-symbolic, the radical structuralist and the postmodernist paradigms. How marketing research is developing is also shown in the context of expectations rising as a result of ever greater changes in the market and the use of new technologies in marketing research, which broaden the possibilities for gathering information for business management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badania jakościowe. Metody i narzędzia [2012], red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Flick U. [2010], Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Flick U. [2011], Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Karcz K. [2004], Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe, PWE, Warszawa.

Krzyżanowski L.J. [1999], O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy, PWN, Warszawa.

Kuhn T.S. [2009], Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa.

Lüders C., Reichertz J. [1986], Wissenschaftliche Praxis ist, wenn alles funktioniert und keiner weiß warum: Bemerkungen zur Entwicklung qualitativer Sozialforschung, „Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau", nr 12.

Sagan A. [2012], Paradygmaty w marketingu - próba syntezy, „Marketing i Rynek", nr 11.

Silverman D. [2008], Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sułkowski Ł. [2012], Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.

Wilkie W.L., Moore E.S. [2003], Scholarly Research in Marketing: Exploring the „4 Eras" of Thought Development, „Journal of Public Policy and Marketing", nr 2, http://www.uta.fi/jkk/opiskelu/oppiaineet/markkinointi/kaytannot/Scolarly%20Research%20in%20Marketing.pdf (dostęp: 20.12.2012).

Żabiński L. [2006], Paradygmaty nauk społecznych a ich wykorzystanie w badaniach naukowych systemów zarządzania marketingowego [w:] Badania marketingowe w przestrzeni europejskiej, red. K. Mazurek-Łopacińska, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu nr 1107, Wrocław.

Downloads

Published

19-12-2015

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mazurek-Łopacińska, K., & Sobocińska, M. (2015). The Evolution of the Conceptual Scope of Marketing and Changes in the Areas, Methods and Techniques of Research. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 909, 5-15. https://doi.org/10.15678/krem.783