Communication and Knowledge Sharing in Multicultural Design Teams
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0939.0306Keywords:
cross-cultural teams, project teams, knowledge sharing, communicationAbstract
The purpose of this article is to analyse the process of knowledge sharing in a multicultural project team and to present aspects of communication to improve its effectiveness. We have conducted a qualitative research study involving 14 managers from nine international companies operating in the finance, outsourcing and IT sectors. The study was designed to isolate key areas of communication and its impact on knowledge sharing in project teams.Downloads
References
Bartol K.M., Abhishek S. [2002], Encouraging Knowledge Sharing: The Role of Organizational Reward Systems, „Journal of Leadership and Organization Studies", vol. 9(1). DOI: https://doi.org/10.1177/107179190200900105
Brooking A. [1999], Corporate Memory. Strategies for Knowledge Memory, International Thompson Business Press, London.
Carbaugh D. [1994], Cultural Communication and Intercultural Encounters: Personhood, Strategic Actions and Emotions, „Teoria Sociologica", vol. II(3).
Chmielecki M. [2012], Cultural Barriers of Knowledge Management - A Case of Poland, „Journal of Intercultural Management", vol. 4(2).
Davenport T.H., Prusak L. [2000], Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston.
DeLong D.W., Fahey L. [2000], Diagnosing Cultural Barriers to Knowledge Management, „Academy of Management Executive", vol. 14 (4). DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2000.3979820
Desmarais L., Parent R., Leclerc L., Raymond L. [2009], Knowledge Transfer between Two Geographically Distant Action Research Teams, „Journal of Workplace Learning", vol. 21(3). DOI: https://doi.org/10.1108/13665620910943942
Elliott S., O'Dell C. [1999], Sharing Knowledge and Best Practices, „Health Forum Journal", vol. 42 (3).
Fiske J. [1999], Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Astrum, Wrocław.
Goban-Klas T. [1999], Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Kraków.
Grudzewski M., Hejduk I. [2004], Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa.
Hofstede G. [2000], Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.
Karlsen J.T., Gottschalk P. [2004], Factors Affecting Knowledge Transfer in IT Projects, „Engineering Management Journal", vol. 16(1), http://dx.doi.org/10.1080/10429247.2004.11415233. DOI: https://doi.org/10.1080/10429247.2004.11415233
Kisielnicki J. [2012], Technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT) jako narzędzie w modernizacji gospodarki [w:] Powiązania zewnętrze. Modernizacja Polski, red. M. Morawski, Oficyna a Wolters Kluwer, Warszawa.
Knowledge Management: Research Report [1998], KPMG Management Consulting, London.
Lichtarski M. [2008], Istota i typologia zespołów zadaniowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 24(6).
Littlejohn S.W., Foss K.A. [2004], Theories of Human Communication, Wadsworth Publishing, Belmont.
Liyanage Ch., Elhag T., Ballal T., Li Q. [2009], Knowledge Communication and Translation - A Knowledge Transfer Model, „Journal of Knowledge Management", nr 13(3), http://dx.doi.org/10.1108/13673270910962914. DOI: https://doi.org/10.1108/13673270910962914
Lustig M., Koester J. [1993], Intercultural Competence, HarperCollins, New York.
Majchrzak A., Cooper L.P., Neece O.E. [2004], Knowledge Reuse for Innovation, „Management Science", nr 50(2), http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.1030.0116. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.1030.0116
Pietras P., Szmit M. [2003], Zarządzanie projektami, Oficyna Księgarsko-Wydawnicza „Horyzont", Łódź.
Probst G., Raum S., Romhardt K. [2002], Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Przytuła S. [2011], Problemy wielokulturowości w korporacjach międzynarodowych, „Problemy Zarządzania", vol 9, nr 4(34).
Ruggles R. [1998], The State of the Notion: Knowledge Management in Practice, „California Management Review", vol. 40(3), http://dx.doi.org/10.2307/41165944. DOI: https://doi.org/10.2307/41165944
Sitaram K., Cogdell R.T. [1976], Foundations of Intercultural Communication, Ch.E. Merill Publications, Columbus.
Skrzypek E. [2002], Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w warunkach globalizacji [w:] Kształcenie ustawiczne w warunkach globalizacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, red. A. Zbierzchowska, Instytut Wiedzy, Warszawa.
Stabryła A. [2006], Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wasiela-Jaroszewicz J. [2008], Komponenty procesu komunikacji w przedsiębiorstwie. [w:] Komunikacja wewnętrzna w organizacjach sieciowych, red. S. Lachiewicz, Łódź.
Watson S. [1998], Getting to "aha!" Companies Use Intranets to Turn Information and Experience into Knowledge - And Gain a Competitive Edge, „Computer World", vol. 32(4).
Winkler R. [2011], Szkolenie w procesie transferu wiedzy w warunkach różnorodności kulturowej [w:] Komunikacja w procesach zarządzania wiedzą, red. A. Potocki, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Zack M.H. [1999], Managing Codified Knowledge, „MIT Sloan Management Review", vol. 40(3).
Zając C. [2011], Kulturowy kontekst międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi, „Problemy Zarządzania", t. 9, nr 4(34).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Cracow Review of Economics and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.