The Liability of the State Treasury for Developing Roads
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0975.0309Keywords:
state responsibility for road development, road infrastructure development, highway development, infrastructure developmentAbstract
Developing the road infrastructure is expensive, with the costs including not only for construction and maintenance but also the payment of compensation for damages. The main aim of this research is to identify the investorʼs scope of responsibility for the development of the road infrastructure and its impact on cost growth. The subject of research is the responsibility the State Treasury bears for developing infrastructure in selected road investments. An analysis of legal regulations governing the State Treasury’s liability and judicial decisions in this area has been conducted. The results of research lead to several conclusions. The responsibility of the State Treasury for expropriating road construction is limited and does not include lost benefits. The most common reason damages are paid by the investor is damage caused by noise and vibration. Claims are more effectively recovered if the property is located in a Restricted Use Zone. The scope of responsibility for noise and vibrations include damages on personality rights too.
Downloads
References
Bończak-Kucharczyk E. (2017), Ustawa o gospodarce nieruchomościami. Komentarz, wyd. 4, Wolters Kluwer, Kraków.
Jaworski J., Prusaczyk A., Tułodziecki A., Wolanin M. (2015), Ustawa o gospodarce nieruchomościami. Komentarz, wyd. 4, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Ocena światowego rynku infrastruktury transportowej. Perspektywa do 2025 r. (2014), PWC, Oxford Economics, Warszawa.
Opaliński B. (2016), Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Radecki W. (2014), Prawo ochrony środowiska. Komentarz, wyd. 2, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Stawicka E. (2012), Czy art. 129 ustawy – prawo ochrony środowiska stanowi wyczerpującą podstawę roszczeń właścicieli nieruchomości o wyrównanie strat wynikających z ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania wokół lotnisk, tras komunikacyjnych i tym podobnych zakładów?, „Palestra”, nr 11–12.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. 2017, poz. 459, 933, 1132.
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Dz.U. 2017, poz. 2222.
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Dz.U. 2018, poz. 121, 50.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Dz.U. 2017, poz. 519.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, Dz.U. 2017, poz. 1496, 1566.
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Dz.U. 2017, poz. 1405, 1566, 1999.
Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 6 listopada 2007 r. Skarga nr 22531/05 przeciwko Polsce.
Wyrok SA w Białymstoku z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. akt I ACa 693/13, publ. LEX nr 1437878.
Wyrok SA w Katowicach z dnia 6 grudnia 2013, sygn. akt I ACa 905/13.
Wyrok SA w Lublinie z dnia 15 stycznia 2013 r., publ. SIP Legalis.
Wyrok SN z dnia 17 grudnia 2008 r., publ. SIP Legalis.